Minder Barbies verkocht

Speelgoedpop Barbie mag dan dit jaar haar vijftigste verjaardag vieren, de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel verkoopt steeds minder van de populaire blonde aankleedpop. Mattel zag de omzet van Barbiepoppen in het afgelopen kwartaal teruglopen met 8 procent. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. Mattel boekte een nettowinst van 230 miljoen dollar (155 miljoen euro). In het derde kwartaal van 2008 was dat nog 238 miljoen dollar. De omzet daalde met 8 procent tot 1,79 miljard dollar.

De jarige Barbie ligt dit jaar in allerlei jubilieumvarianten dan ooit in de winkel, maar dat kon niet voorkomen dat ouders minder speelgoed voor hun kinderen kopen dankzij de recessie.

De eerste Barbie-pop werd vijftig jaar geleden bedacht door de Amerikaanse vrouw Ruth Handler. Sindsdien zijn er wereldwijd meer dan een miljard poppen verkocht.

Mattels andere producten deden het beter. De verkoop van Fisher-Price producten daalde met 4 procent, maar de verkoop van Hot Wheels-autootjes nam met 9 procent toe.