Sensationeel venijn van The Girls

cd pop

AlbumThe Girls * * * *

Vorige week speelden ze nog nauwelijks opgemerkt in de bovenzaal van Paradiso en inmiddels is de debuut-cd van het duo The Girls, uit San Francisco, internationaal een sensatie. Het levensverhaal van oprichter Christopher Owens – als kind opgegroeid bij de sekte Children Of God, op zijn zestiende ontsnapt naar een leven op straat, totdat een ‘miljonair’ zich over hem ontfermde – speelt een rol bij de fascinatie.

Toch klinken de nummers lieflijker dan je van iemand met deze achtergrond zou verwachten. De teksten zijn wrang en nihilistisch (met titels als God Damned, Big Bad Mean Motherfucker) maar de romantische melodieën verwijzen naar de girl-groupstijl uit de jaren zestig en naar rudimentaire rock-’n-roll.

In de uitvoering zit het venijn: de opnamekwaliteit is gruizig ‘lo-fi’, en de voordracht van Owens klinkt alsof hij slaapwandelt. Zijn stem is desondanks expressief: vrouwelijk hoog of laag en verleidelijk als van een crooner.