Al is de leugenaar nog zo snel

Autocoureur Felipe Massa stelt de verhouding met zijn toekomstige teamgenoot Alonso nu al op de proef.

De Braziliaan beschouwt de Spanjaard als een leugenaar.

Het Formule 1-seizoen 2009 is nog niet ten einde of de toon voor het seizoen 2010 is al gezet. Dankzij de uitlatingen woensdag van de van een ongeluk herstellende Felipe Massa aan het adres van zijn toekomstige teamgenoot bij Ferrari, Fernando Alonso. Hoewel Alonso ontkent, meent Massa dat de Spanjaard vorig jaar bij de renstal van Renault in het complot moet hebben gezeten om Alonso’s teamgenoot Nelsinho Piquet in de Grote Prijs van Singapore opzettelijk te laten crashen. Na die crash kon Alonso zijn positie aanzienlijk verbeteren en de race – de eerste in de Formule 1 bij kunstlicht – uiteindelijk ook winnen. Massa wees eerder met de beschuldigende vinger naar Alonso. Nu ‘crashgate’ is afgehandeld, is het opmerkelijk dat Massa zijn beschuldiging herhaalt.

Het zit de Braziliaan nog steeds dwars dat hij vorig jaar de wereldtitel in de slotrace door zijn vingers liet glippen. Toen hij bijna een jaar geleden als winnaar over de finish ging in zijn thuisrace, de Grote Prijs van Brazilië, waande hij zich heel even de eerste Braziliaanse wereldkampioen sinds Ayrton Senna. Die won in 1991 zijn laatste van drie wereldtitels. Eindelijk was het Massa gelukt in de voetsporen te treden van zijn in 1994 verongelukte held. Dacht hij. Een paar seconden nadat hij als racewinnaar was afgevlagd, werd hij uit de droom geholpen. Niet hij, maar Lewis Hamilton mocht zich wereldkampioen noemen. De Britse coureur was in de laatste bocht van de laatste ronde achterblijver Timo Glock nog voorbijgegaan en dat leverde hem net genoeg punten op om in het algemeen klassement zijn krappe voorsprong te behouden. Massa stond met de tranen in zijn ogen op het podium.

Toen vorige maand bleek dat Piquet met opzet was gecrasht in Singapore, liet Massa al blijken dat hij zich bestolen voelde. Tot aan de crash van Piquet verliep de race goed voor hem, daarna kende hij alleen maar rampspoed. Die op drie na laatste race van 2008 was ook de enige race waarin geen van beide Ferrari-coureurs WK-punten scoorde.

Die zwarte bladzijde uit de Formule 1-geschiedenis heeft Massa dus nog niet omgeslagen. Woensdag zei hij tegen verslaggevers dat Alonso „zonder twijfel” moet hebben geweten van de wedstrijdvervalsing door Renault. „Het team en Nelson hebben het gedaan, maar Alonso was deelgenoot”, aldus Massa. „Hij moet ervan hebben geweten, absoluut.” En zo maakte hij zijn toekomstige teamgenoot uit voor een leugenaar. Alonso speelde met verve de vermoorde onschuld.

Renault-teambaas Flavio Briatore en zijn technisch directeur Pat Symonds werden onlangs weliswaar fors gestraft, maar daar had Massa geen boodschap aan. Het druist in tegen zijn rechtsgevoel dat Alonso zijn overwinning mag behouden en dat de wereldtitel in handen blijft van Hamilton. Voorzitter Max Mosley van de internationale automobielfederatie (FIA) maakte duidelijk dat aan de uitslag van de race en het kampioenschap niet meer te tornen valt.

Wellicht heeft Massa onlangs met enige jaloezie de transfer van Alonso van Renault naar Ferrari gevolgd. Terwijl Massa herstelde van zijn ongeluk eind juli bij de kwalificatietraining van de GP van Hongarije, deed Ferrari-baas Luca di Montezemolo een paringsdans met de beoogde aanwinst uit Spanje. Op 30 september kwam het lang verwachte nieuws naar buiten dat Alonso de Franse voor de Italiaanse renstal zou verruilen. Alonso had voor drie jaar getekend. Ook voor Massa was de boodschap duidelijk: de Spanjaard begint als de nummer één aan zijn avontuur bij Ferrari. Met twee wereldtitels op zak, twee meer dan Massa.

Blijkbaar heeft Ferrari Massa tot de orde geroepen. Op de website van de renstal verscheen gisteren een verklaring van de Braziliaan, in een reactie op de berichten dat volgens hem ook Alonso van het crashcomplot heeft geweten. Daarin zegt Massa dat hij slechts een „vermoeden” uitsprak en dat er „geen enkel concreet bewijs” is. „Ik heb verschillende keren gezegd wat ik er van denk en nu is het tijd dit hoofdstuk af te sluiten en naar de toekomst te kijken. (...) De FIA heeft laten weten dat er geen aanwijzing was dat Fernando op de hoogte kan zijn geweest van wat er gebeurde, en die uitkomst respecteer ik. Zeker is dat deze episode onze verhouding op geen enkele wijze zal beïnvloeden als hij mijn teamgenoot is.”

Zondagavond aan Massa in São Paulo de taak de winnaar af te vlaggen van de Gran Premio do Brasil, waar de Brit Jenson Button (Brawn) de titelstrijd in z’n voordeel kan beslissen. Alonso won nog nooit op Interlagos. Van Massa mag dat ook zo blijven.