Gratis drank

De duizenden lobbyisten in Brussel organiseren dagelijks ontvangsten om het standpunt van hun opdrachtgevers in aangename ambiance voor het voetlicht te brengen. Hapje & drankje inbegrepen.

Nu blijkt, uit onderzoek van lobbyisten nog wel, dat politici en ambtenaren eigenlijk een hekel hebben aan deftige ontvangsten, vooral in de avonduren. Slechts 12 procent van ondervraagde beleidsmakers zegt tijdens een aangeklede lobbyborrel zinvolle informatie op te doen. Dat betekent dat de overige 88 procent op recepties een ander doel najaagt: gratis drank.

Een zuinige lobbyist zal nu onmiddellijk het mes zetten in zijn budget voor representatie en zich nuchter concentreren op zijn argumenten.

Maar wacht even: Brussel zonder borrels? Ondenkbaar. Op borrels wordt informatie geruild en gecombineerd. Juist nu is er veel stof voor borrelpraat.

Vroeg op de avond kan bijvoorbeeld op niveau van gedachten gewisseld worden over de vraag of de EU gebaat is bij een charismatisch president of beter zal gedijen met een kleurloze dagvoorzitter. Na een paar glaasjes komt dan als vanzelf een goedkoop rondje namen noemen op gang. Klopt het dat Angela Merkel steeds minder voelt voor Tony Blair als EU-president? En was er niet een Oostenrijkse minister die ook al niets ziet in de Britse oud-premier? Is de herhaalde steunbetuiging van Berlusconi voor Blair waardevol of eerder een kiss of death? En waarom zoemt de naam van de Ierse Mary Robinson rond als kanshebber voor een topbaan?

Op borrels wordt ook stoom afgeblazen. Dezer dagen is de Tsjechische president Václav Klaus een geliefd doelwit. Hij weigert het Verdrag van Lissabon te ondertekenen. Hij is de laatste van de 495 miljoen Europeanen die zich nog verzet. De overgrote meerderheid werd niets gevraagd.

Zo’n samenzijn kan dan eindigen met een overmoedige noot. Vroeg of laat zal ook de stokebrand uit Praag over de streep getrokken worden. Dan is de EU eindelijk verlost van vermoeiende discussies over zichzelf. En dan?

Dan breekt een nieuw tijdperk aan en gaat de EU-machinerie ongetwijfeld op zoek naar een nieuw project, een nieuw inspirerend idee. Welk? Zoiets verzin je het best bij een drankje.

Michel Kerres