'Wij willen echt geen hek om internet zetten'

Musici hebben door internet hun inkomsten achteruit zien gaan. Op weblogs is hun muziek gratis te beluisteren. Daar moet voor betaald worden, vindt Buma/Stemra.

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra stuitte vorige week op weerstand nadat ze het plan had gepresenteerd om niet-commerciële websites en bloggers 130 euro per jaar te laten betalen voor het ‘embedden’ (op een site of blog plaatsen) van zes muziekvideo’s. CDA en GroenLinks stelden Kamervragen. Vrijdag herzag Buma het besluit: particulieren zullen niet worden belast voor het ‘embedden’ van muziek. Maar Buma/Stemra vindt dat de discussie daarmee niet gesloten is. Voorzitter Cees Vervoord: „Muziek ís niet gratis.”

Waarom wil Buma/Stemra opeens geld vragen voor het ‘embedden’ van muziek?

„Buma/Stemra behartigt de belangen van bijvoorbeeld componisten en tekstschrijvers. Zij zien de laatste jaren een sterke teruggang in hun inkomsten. Dat is deels te wijten aan internet: het muziekgebruik is explosief toegenomen, maar de compensatie voor de makers blijft achter.”

Tweede Kamerlid Mariko Peters van GroenLinks zei: je kan geen hek om het internet zetten.

„Dat is ook niet onze opzet. Maar we vinden wel dat we een opvoedende rol hebben: consumenten moeten inzien dat muziekgebruik niet gratis is. Internet is een platform zoals radio; een radioprogramma of omroep betaalt het auteursrecht van de muziek die wordt gespeeld. Wat als ze dat niet meer zouden doen? De muziekmakers moeten wel in staat blijven om hun werk te doen.”

Leiden de kosten niet tot een verschraling van het muziekklimaat op internet?

„Ik denk het niet. Neem iTunes, daar moet de gebruiker gewoon voor betalen, en toch is dat programma enorm populair.”

Muziekliefhebbers vreesden dat ze hun particuliere, niet-commerciële sites en blogs wel konden opheffen.

„Dat hebben wij gemerkt. We zijn geschrokken van alle commotie en de bemoeienis van de Tweede Kamer. Dus maken we nu pas op de plaats. Nog steeds vinden we dat er een vergoeding tegenover het gebruik moet komen te staan, maar we willen dat niet koste wat kost doordrukken. Iemand met een Hyves-profiel waarop muziek staat, hoeft niet meer te vrezen voor een rekening. Wel praat Buma nog met alle betrokken partijen; Hyves, YouTube, Myspace. Met hen zouden wij tot een regeling moeten komen.”

Gaan die netwerksites dan niet de mogelijkheden om muziek te ‘embedden’ beperken, uit angst voor een rekening van Buma/Stemra?

„Dat denk ik niet. De gesprekken verlopen heel redelijk en hoopvol. Het is niet onze ambitie om ‘embedden’ onmogelijk te maken.”

Particulieren hoeven zich nu misschien geen zorgen meer te maken, maar voor poppodia en -festivals blijft de regeling intact.

„Als podia en festivals muziek op hun site plaatsen voor promotionele doeleinden is dat zakelijk gebruik. Het is weliswaar promotie voor de artiest, maar die heeft er financieel weinig profijt van, laat staan dat de auteur en componist er veel aan verdienen. Nee, die promotie dient de kaartverkoop, en dat spekt met name de kas van het podium of festival. ”

Worden desondanks de mogelijkheden voor een artiest om zijn werk te promoten zo niet ernstig beperkt?

„Werk kan altijd via de eigen website gepromoot worden.”

In hoeverre verschilt ‘embedden’ van doorlinken, dat gratis is?

„Buma/Stemra vindt dat ‘embedden’ moet worden gezien als opnieuw publiceren. Daar zou dus een vergoeding tegenover moeten staan. Juridisch is dat nu niet helder, maar het is goed dat erover wordt nagedacht. Als straks wordt vastgelegd dat embedden juridisch hetzelfde is als linken, dan leggen wij ons daar bij neer.”