Philips Rationalizer, voor de koele thuisbelegger

Een Rationalizer, het woord doet denken aan Tellsell-producten als de Ab Flyer en de Garden Groom. Maar deze gecombineerde uitvinding van Philips en ABN Amro valt in een heel andere categorie: het is een serieuze gadget voor de serieuze thuisbelegger. De armband (links op de foto) meet de weerstand van de huid, die door transpiratie

090420_360_small2Een Rationalizer, het woord doet denken aan Tellsell-producten als de Ab Flyer en de Garden Groom. Maar deze gecombineerde uitvinding van Philips en ABN Amro valt in een heel andere categorie: het is een serieuze gadget voor de serieuze thuisbelegger. De armband (links op de foto) meet de weerstand van de huid, die door transpiratie verandert als iemand emotioneel is.

Het apparaat waarschuwt je als je niet in de rationele bui bent die nodig is om goede afgewogen financiële keuzes te maken. Beleggen gaat  het beste als je koel en zakelijk bent – daarom gebruiken professionele beleggers vaak geautomatiseerde beleggingssystemen. Van de Rationalizer is inmiddels een werkend prototype gemaakt, en uit onderzoek van de UvA bleek volgens een woordvoerder van ABN Amro dat thuisbeleggers “significant betere resultaten behaalden” als ze zich dankzij de gadget bewust waren van hun emotionele status. Zie hier het rationalisatie-proces in de praktijk, nagespeeld door een acteur.

090420_117_small
Gekleurde led-lampjes geven aan of de drager van de EmoBracelet in meer of mindere mate opgewonden is. De stemming is ook af te lezen op de bijbehorende EmoBowl, een kunstzinnige fruitschaal die rood gaat knipperen  als de zenuwen door je keel gieren. Het apparaat geeft niet aan welke emotie  (bijvoorbeeld vreugde, verdriet of stress) er speelt, alleen dat de drager in een bepaalde mate opgewonden is.
De techniek in de Rationalizer is accuraat en snel, aldus Geert Christiaansen van Philips Design. „We hebben mensen naar een voetbalwedstrijd laten kijken en zagen bijvoorbeeld bij een doelpunt of een spannend moment al binnen een halve seconde dat er sprake was van opwinding.”

Prijzen zijn niet bekend, want Philips en ABN Amro besluiten later of ze dit concept daadwerkelijk  gaan produceren, wellicht ook in andere designs. ABN Amro laat weten dat het apparaat binnen een jaar of twee op de markt zou kunnen komen. Philips sluit niet uit dat het emotion mirroring system eerst in andere apparatuur gebruikt gaat worden. “Het past in ieder geval prima in onze slogan sense & simplicity“, aldus Christiaansen.