Onderbroeken en oude kranten

De prijs die deze krant als oud papier opbrengt, zegt iets over de stand van de wereldeconomie. Hoezo?

Voordat de crisis uitbrak, gingen containers uit de haven van Rotterdam retour richting China gevuld met oude kranten. Chinese bedrijven vermaalden die kranten tot karton, bestemd voor de dozen waarin Chinese producenten hun goederen verpakken voor de export. Door de crisis gingen de containers leeg terug, maar de laatste tijd neemt de Chinese vraag naar karton toe en exporteert Rotterdam weer oud papier.

Er zijn serieuze economen bij serieuze instellingen die in een glazen bol van gegevens kijken om vast te stellen of de economie aantrekt. De OESO, de club van geïndustrialiseerde landen, kwam onlangs met de vaststelling dat het diepste punt van de economische inzinking waarschijnlijk is gepasseerd. Al blijven er zorgen over de werkloosheid, die als lagging indicator eerst nog zal verslechteren voordat die gaat verbeteren.

Een andere indicator is de stemming onder de verkopers van dure motorboten en luxe zeiljachten. Op de internationale botenshow in Genua, een van de grootste ter wereld, was de sfeer de afgelopen week een stuk vrolijker dan een jaar geleden toen de beurskoersen nog instortten en de mediterrane nautische jetset in paniek raakte.

Optimisme valt ook te halen uit de stijgende lijn van de Amerikaanse Men’s underwear index. Alan Greenspan, de voormalige voorzitter van het Amerikaanse stelsel van centrale banken, verklapte ooit dat hij deze manty index altijd scherp in de gaten hield. Mannen, zo is de ervaring, dragen in economisch slechte tijden hun onderbroeken tot ze op de draad versleten zijn. Gloort er economisch herstel, dan halen ze deze uitgestelde vraag snel in.

En wat blijkt: het eerste half jaar is de Amerikaanse verkoop van herenonderbroeken met 4,7 procent gestegen.

Andere alternatieve indicatoren, zoals de lengte van de rokken (de hemline index, die in 1926 werd bedacht), de verkoop van lippenstift of de verkoop van lingerie zijn ook populair, maar deze graadmeters zijn volgens econoom Ad van de Gevel van de universiteit van Tilburg minder betrouwbaar. Vrouwen doen gevoelsaankopen ongeacht de stand van de conjunctuur.

Een vluchtige, niet-representatieve steekproef bij de Bijenkorf in Den Haag wijst uit dat de verkoop van herenondergoed de afgelopen weken omhoog is geschoten. Lingerie verkoopt trouwens nog beter.

Veel ondergoed en lingerie die hier verkocht worden, komt uit China. En door de vraag naar boxers en slipjes trekt de vraag naar oude kranten aan.

Roel Janssen