Het grote bedrijf dat ik wil redden

Op internet kan ik op mijn werkbalk het knopje ‘laatste nieuws’ indrukken. Dan verschijnt er een nieuwsladdertje. Toen ik dat gisterochtend deed, verschenen er tien nieuwtjes. Vijf nieuwtjes gingen over DSB.

DSB was boos, DSB was onzeker, DSB was verdrietig, DSB wilde doorstarten en het voetballen met DSB-geld ging gewoon door, was de strekking.

Maar ik wil het toch liever over pindakaas hebben. Ik wil namelijk een ander groot bedrijf van de ondergang redden. En ik heb het gevoel dat ik daarbij snel moet ingrijpen.

Het grote bedrijf dat ik wil redden, is Unilever. Unilever is begonnen met een campagne waarin ze voor al hun producten op dezelfde manier adverteren. Je ziet bijvoorbeeld een pot Calvé Pindakaas, en daar staan met schrijfletters allemaal aanbevelingen omheen, zoals ‘Lekker’. Of je ziet een pakje Lipton-thee, met dezelfde schrijfletters eromheen. Of een fles Glorix. Eronder staat elke keer: ‘Niet voor niets Calvé/Lipton/Glorix.’

De advertenties lijken zo op elkaar, dat ik eerst dacht dat ze allemaal voor pindakaas waren. Pas na lang turen zag ik dat het soms ineens over bleekmiddel ging. Of margarine. Met precies dezelfde slogan, en dezelfde lettertjes. Als je in de krant van gisteren kijkt, zie je ze allemaal achter elkaar.

Onbegrijpelijk. Ik, domme, beïnvloedbare consument, wil het idee hebben dat als ik een potje Calvé Pindakaas koop, dat toch twee cent duurder is dan Ongezellige Huismerk Pindakaas, iets bijzonders aanschaf.

Ik wil een fabriek voor me zien waar vers geplukte pinda’s worden uitgeperst, in potten van de hoogste glaskwaliteit worden gedaan, en waar aan het eind van de productielijn een voorname heer met perfecte smaakpapillen staat, die de pindakaas nog even proeft. En dan wil ik een feelgood marketingcampagne met als hoofdpersoon iemand die bijvoorbeeld Petje Pitamientje heet, en die heel schattig is.

Dat mag ik toch wel verwachten van een A-merk.

In plaats daarvan zie ik door deze nieuwe advertenties een grote, betonnen fabriek voor me, waarop met enorme letters Unilever staat. Binnen worden pindakaas, thee en bleekmiddel gefabriceerd, allemaal op dezelfde lopende band, door robots zonder ogen of smaak.

Het lijkt me niet de bedoeling van Unilever dat ik zo’n fabriek voor me zie. Het lijkt me niet de bedoeling dat een deftig merkproduct het imago van een generiek Aldi-product krijgt.

Dus mijn gratis advies aan Unilever is: Petje Pitamientje weer aan het werk, en wel nu.

Aaf Brandt Corstius