Gadget slaat alarm bij emotionele beleggers

Een Rationalizer, het woord doet denken aan Tellsell-producten als de Ab Flyer en de Garden Groom. Maar deze gecombineerde uitvinding van elektronicaconcern Philips en de bank ABN Amro valt in een heel andere categorie: het is een serieuze gadget voor de serieuze thuisbelegger. De armband meet de weerstand van de huid, die door transpiratie verandert als iemand emotioneel is.

Het apparaat waarschuwt je als je niet in de rationele bui bent die nodig is om goed afgewogen financiële keuzes te maken. Beleggen zou immers het beste gaan als je koel en zakelijk bent – daarom gebruiken professionele beleggers vaak geautomatiseerde beleggingssystemen.

Van de Rationalizer is inmiddels een werkend prototype gemaakt, en uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek dat beleggers significant betere resultaten behaalden als ze zich bewust waren van hun emotionele status.

Gekleurde ledlampjes geven aan of de drager van de zogenoemde EmoBracelet in meer of mindere mate opgewonden is. De stemming is ook af te lezen op de bijbehorende EmoBowl, een kunstzinnige fruitschaal die rood gaat knipperen als de zenuwen door je keel gieren. Het apparaat geeft niet aan welke emotie (bijvoorbeeld vreugde, verdriet of stress) er speelt, alleen dat de drager op de een of andere manier opgewonden is.

De techniek die verwerkt zit in de Rationalizer werkt efficiënt en snel, aldus Geert Christiaansen van Philips Design. „We hebben mensen naar een voetbalwedstrijd laten kijken en zagen bijvoorbeeld bij een doelpunt of een spannend moment al binnen een halve seconde dat er sprake was van opwinding.”

Wat het apparaat gaat kosten is niet bekend, want Philips en ABN Amro besluiten later of ze dit concept daadwerkelijk gaan produceren. ABN Amro laat weten dat het apparaat binnen een jaar of twee op de markt zou kunnen komen. Philips sluit niet uit dat de emotion sensing-techniek eerst in andere apparaten gebruikt gaat worden.

Meer over de Rationalizer op nrc.nl/hebben