Philips ziet nog geen herstel

Al valt de winst die technologiebedrijf Philips in het derde kwartaal behaalde mee, er is nog geen enkel teken van structureel herstel van de markt. Dat zegt financieel topman Pierre Jean Sivignon van Philips naar aanleiding van de vandaag gepubliceerde kwartaalcijfers.

Het bedrijf overtrof de verwachtingen van analisten door 174 miljoen euro nettowinst te melden. Sivignon: „Analisten hebben er waarschijnlijk geen rekening mee gehouden dat we het goed gedaan hebben in de opkomende economieën als China, India en Latijns-Amerika. Daar behalen we nu al 31 procent van onze omzet. Vooral onze medische divisie, Philips Healthcare, loopt daar vooruit op de marktverwachtingen.”

Maar de totale omzet van Philips, dat eind vorig jaar 6.000 banen schrapte, daalde tot 5,6 miljard euro, terwijl die in hetzelfde kwartaal van 2008 nog 6,3 miljard euro was. De omzet bij Healthcare daalde met 4 procent dankzij tegenvallende investeringen in apparatuur in de VS. De divisie Consumer Lifestyle boekte 15 procent minder omzet, Lighting 13 procent. Bij de lichtdivisie zorgt de malaise in de bouwmarkt voor tegenvallende resultaten. Sivignon: „De negatieve groei blijft en we zien de vraag nog niet opveren. Wellicht dat de landen met overheidsstimulering nog voor een opleving zorgen, bijvoorbeeld in de VS, waar de regering overheidsgebouwen wil gaan voorzien van zuinige ledverlichting.”

Er zijn wel wat tekenen voor optimisme. De televisieafdeling, de afgelopen kwartalen een grote verliespost voor Philips’ divisie Consumer Lifestyle, kreeg weer een beetje lucht. Volgens Sivignon groeide het marktaandeel in Europa met enkele procentpunten – hij wil niet toelichten hoeveel precies. „Europa is een belangrijke markt op televisiegebied. Ons doel is de televisieafdeling in 2010 het hele jaar zonder verlies te laten draaien.” In het afgelopen kwartaal draaide de tv-tak al bijna breakeven, de herstructureringskosten buiten beschouwing gelaten.

Volgens Sivignon blijft Philips investeren in de ontwikkeling van nieuwe televisieschermen. Philips wil de ontwikkeling van nieuwe producten op peil houden. Sivignon: „In de eerste negen maanden van 2009 gaven we ruim 7 procent van onze omzet aan R&D uit, relatief gezien meer dan in dezelfde periode van 2008.”

„Maar om geld voor innovatie vrij te maken hebben we wel moeten snijden in de personeelskosten”, zegt Sivignon. Want ook al schroefde Philips wereldwijd het aantal banen terug naar 116.000, het aantal werknemers steeg het afgelopen kwartaal naar 118.000. Niet omdat er behoefte was aan nieuwe medewerkers, maar door de aankoop van de Italiaanse koffiemachinefabrikant Saeco.