Kamer wil NS-contract verlengen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de NS ook na 2015 op het hoofdrailnet laten rijden. Wel moeten de eisen aan de vervoerder worden aangescherpt. Dat bleek vanochtend tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoor.

De concessie van de NS loopt in 2015 af. Het kabinet wil volgend jaar een besluit nemen over eventuele verlenging. Concurrerende vervoerders als Arriva en Veolia willen ook graag op het hoofdrailnet rijden. Ze zijn nu alleen (succesvol) actief op regionale lijnen.

Op het CDA na bleken alle partijen NS nu al duidelijkheid te willen geven over de periode na 2015. Een aanbesteding „vreet geld, aandacht, tijd en energie die niet in de reiziger kan worden gestoken”, stelde Kamerlid Samsom (PvdA). Hij wil de concessie nog één keer aan de NS gunnen voor een zo lang mogelijke periode. Ook de VVD wil een aanbesteding „niet serieus overwegen”. De partijen zijn bang dat de NS bij langere onzekerheid weigert te investeren in het spoor, terwijl het kabinet juist 4,5 miljard heeft uitgetrokken om het aantal reizigers tot 2020 jaarlijks met 5 procent te laten groeien. Het CDA sprak zich niet uit. De partij is bang dat de NS „zich nu al rijk gaat rekenen.”

In de nieuwe concessie krijgt de NS wel met aangescherpte eisen te maken. De partijen hebben een waslijst aan wensen. Zo moet bij de punctualiteit worden gekeken naar het tijdsverlies van reizigers, niet of de treinen op tijd rijden. SP’er Roemer: „Is de dienstverlening beter als op tijd wordt gereden of als de trein even wacht op overstappers?”