Waarom kun je niet naar alarmnummer 112 sms'en?

Wouter Janssens uit Den Haag moest laatst „gewoon eens denken aan wat ik zou doen als ik gegijzeld werd”, mailt hij. Als je stil moet zijn is het lastig om een alarmnummer te bellen. „Waarom kun je eigenlijk niet gewoon naar 112 sms’en?”

Over het antwoord hoeft woordvoerder veiligheid Frank Wassenaar van het ministerie van Binnenlandse Zaken niet lang na te denken. „Een sms is niet betrouwbaar genoeg”, legt hij uit. „Ik weet niet hoe jouw telefoon werkt, maar ik krijg soms weleens een sms die een uur geleden verzonden is. In zulke precaire situaties kunnen we dat risico niet lopen.”

Doorvragen is in een gesprek met de alarmcentrale „van doorslaggevend belang”. En bij een sms niet mogelijk. „Stel de alarmcentrale ontvangt een sms ‘inbreker in huis op Stationstraat 13’. Welke Stationstraat is het dan? Er zijn 25 regio’s met nog veel meer Stationstraten. Dat gaat tot misverstanden leiden.”

De sms is dus onbetrouwbaar, en dat komt doordat de ontwerpers ervan het eind jaren tachtig als ‘secondaire functie’ van de telefoon instelden, legt Anthony Lo van de faculteit telecommunicatie aan de TU Delft uit. „Als iemand belt terwijl je een sms stuurt, krijgt het telefoongesprek voorrang. Het schrijven van de sms wordt onderbroken. Het systeem van sms is erg basic. Dat het zo populair zou worden, had men toen niet kunnen voorspellen.”

Het aanpassen van het sms-systeem om de betrouwbaarheid te vergroten, is volgens Lo onverstandig. „Sms gaat niet lang meer mee. Het is ouderwets en er zit ook geen ontwikkeling meer in. Bij de nieuwe generatie mobiele telefoons zie je al dat berichten sturen via Skype of Messenger toeneemt. Het versturen van teksten gaat in de toekomst steeds meer via internet.”

Sms’en of mailen naar de alarmcentrale, volgens Wassenaar blijft het een „schijnoplossing”. „Denk je nu echt dat een overvaller die een pistool op je hoofd zet je niet laat bellen, maar wel een sms of e-mail laat sturen?”

Stijn Bronzwaer