Kruidvat stunt weer met hotels

Een hotelkamer voor nog geen tientje. Drogisterijketen Kruidvat en de Fletcher Hotel Groep gaan tot afgrijzen van de hotelbranche opnieuw stunten met goedkope hotelovernachtingen. Vorig jaar ontstond er een ware stormloop op de hotelvouchers van 9,95 euro. Binnen mum van tijd waren ze alle 200.000 uitverkocht.

Vanaf volgende week dinsdag willen Kruidvat en Fletcher opnieuw 250.000 vouchers verkopen. Kruidvat-klanten kunnen daarmee terecht bij alle 35 drie- en viersterrenhotels van Fletcher, zoals het luxueuze Auberge De Kieviet in Wassenaar, waar de goedkoopste kamer normaal meer dan 120 euro per nacht kost.

Het prijsverschil neemt Fletcher Hotels „grotendeels voor eigen rekening”, zegt directeur Rob Hermans. Volgens Hermans heeft de actie vorig jaar nieuwe klanten opgeleverd. „Een grote groep mensen heeft een herhalingsbezoek gedaan aan een van onze hotels.”

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland ziet de stunt met lede ogen aan. „Wij adviseren onze leden behoudend te zijn met prijsdumpen”, zegt een woordvoerder. De acties ondermijnen het streven „ook op de lange termijn een geloofwaardige prijs te kunnen vragen”.

Hermans bestrijdt dat hij aan het prijsdumpen is. „Het gaat om een afgebakend aantal kamers.” Wel zouden wat hem betreft de prijzen van hotelkamers veel meer een kwestie van vraag en aanbod moeten zijn. „In de wintermaanden is het heel rustig. De klant snapt best dat het dan goedkoper is dan in de zomer. Dat begrijpen ze immers ook bij vliegmaatschappijen.”