DSB sluit alsnog akkoord met stichting

DSB Bank heeft een akkoord gesloten met de Stichting Steunfonds Hypotheekproblemen over de afwikkeling van klachten van DSB klanten. De twee partijen gaan werken met de aanbevelingen van de ombudsman financiële dienstverlening Jan Wolter Wabeke.

Het akkoord werd gisteravond gesloten, maar niet ondertekend. Volgens de DSB heeft een mondelinge overeenkomst juridisch dezelfde waarde. DSB-topman Dirk Scheringa zei gisteravond in het televisieprogramma Nova „blij en opgelucht” te zijn dat de overeenkomst een feit was. De bank staat onder druk door de groeiende kritiek op onder meer de dure en vaak onnodige verzekeringen die met hypotheken werden verkocht en die voor financiële problemen zorgden bij een groot aantal klanten. Volgens Scheringa gaat de regeling de bank de komende tien jaar 26 miljoen euro kosten.

De twaalf punten in de aanbeveling van Wabeke moeten ervoor zorgen dat klanten met problemen worden geholpen. Er wordt opnieuw gekeken naar de hoogte van de hypotheek en de waarde van het huis. Ook wordt gekeken naar de leencapaciteit van de klant. Als de betalingsverplichtingen hoger zijn dan de leencapaciteit, kan DSB bijvoorbeeld de rente verlagen. De aanbevelingen voorzien ook in een regeling voor de koopsompolissen. Klanten kunnen die beëindigen, maar moeten de opbrengst wel op een DSB spaarrekening zetten.

Belangrijk is dat klanten die een regeling accepteren van DSB geen recht meer hebben om naar de rechter te stappen voor een schadevergoeding. Het akkoord werd bekritiseerd door Pieter Lakeman, voorzitter van Stichting Hypotheekleed, de andere stichting die gedupeerden vertegenwoordigd. Volgens Lakeman, die via de rechter een schadevergoeding wil afdwingen, schieten mensen niets op met de regeling. De Stichting Woekerpolis Claim vindt dat DSB-klanten ernstig tekort wordt gedaan omdat de regeling geen enkele compensatie biedt.

Wabeke levert in zijn aanbeveling kritiek op de bank. Uit het onderzoek van Wabeke naar de klachten over de leningen en de verkochte verzekeringsproducten „komt een beeld naar voren van onvoldoende zorgvuldig tot stand gekomen kredietovereenkomsten, waarbij overkreditering en wellicht onnodige of te weinig dekking biedende verzekeringen in veel gevallen aan de orde zijn”. Wabeke stelt ook dat een aantal klanten onvoldoende besef heeft gehad van de financiële gevolgen van leningen die zij aangingen.

Chronologie van de DSB-affaire op nrc.nl/economie