De advocaat van de Wuppie

De strijd om de winkelende gezinnen is voor even gewonnen door de Gogo. Dit keer zeuren kinderen hun ouders niet gek om naar Albert Heijn te gaan, dat met een ouderwetse voetbalpuzzel klanten probeert te lokken. Nee, de rage nu is de Gogo: om dit plastieken poppetje dwingen kinderen dwingen hun ouders boodschappen te doen bij C1000.

C1000’s groothandel Schuitema heeft de man die eerder de Wuppie en de voetbalplaatjes tot een succes maakte bij Albert Heijn, weggehaald. Aangetrokken door een directie bij Schuitema, die – sinds Ahold zijn meerderheidsbelang in die groothandel verkocht – bestaat uit twee andere voormalige Aholdmanagers: Tom Heidman en Joost Sliepenbeek.

De echte supermarktoorlog die zij moeten voeren, wordt op dit moment niet met spaaracties of prijzenslagen uitgevochten. Het knokken gebeurt door zakenbankiers en advocaten aan de onderhandelingstafel. Dáár maken zij uit wie de nieuwe rivaal van Albert Heijn gaat worden in het versnipperde landschap van supermarkten, waarin de Zaanse gigant dominant is.

Inzet is Super de Boer, het laatste restant uit het Laurus-debacle. Daarmee wordt definitief het kleine imperium ontmanteld dat Eric Albada Jelgersma in de jaren negentig bouwde om Albert Heijn te bestrijden. Met grote verbetenheid, juist omdat moederconcern Ahold in 1988 een samengaan van zijn Unigro met Schuitema had verijdeld door een meerderheidsbelang in de laatste groothandel te nemen.

Het lot van Laurus, waarin Albada Jelgersma allerlei supermarktketens bijeenbracht, mag een waarschuwing zijn voor al te gretige kopers van Super de Boer. Het behoort tot de grote bedrijfsflops van de laatste decennia.

Ook de redder in 2002, het Franse Casino, faalde en kan na zijn mislukte aanval op de Nederlandse markt nu blij zijn met alle belangstelling om nog iets aan het avontuur te verdienen.

Alle supermarktketens verdringen zich om de onderhandelingstafel en wisselen sneller van coalitie als de prijs van dagverse melk. Het gaat om het bouwen van een grote inkoopmacht en om het verkrijgen van zoveel mogelijk winkels. Wie de slag mist, blijft als kleintje achter.

Zelfs Albert Heijn speelt actief mee om zijn winkelaantal nog te vergroten en om invloed uit te oefenen op de strijd wie zijn grote rivaal wordt. Door Sperwer (van de Plusmarkt) te helpen bij wat nu het hoogste bod is, zit AH ex-dochter Schuitema dwars en perkt het de dreiging van het snel expanderende Jumbo in. En drijft het de prijs op.

Voor alle marketingmanagers: een nieuw gezelschapsspel lijkt geboren. Supermarkt-Monopoly. Voor de volgende spaaractie.

Daan van Lent