'We kijken of personeel er handeltjes op na hield'

Bij het failliete autobedrijf Kroymans zijn aan de ene kant auto’s zoek, terwijl er ook auto’s opduiken die nergens in de boeken terug te vinden zijn.

Curator Frits Kemp

Het waren soms net vlooien die op ons af kwamen, zegt curator Frits Kemp.

In de maanden na het faillissement van Kroymans doken opeens overal auto’s op. Dan kreeg hij een telefoontje van een mevrouw dat er al twee maanden een glimmende auto in de tuin van de buurman stond. Of zijn collega Cees de Jong kreeg een mailtje van een bedrijfsleider die zich opeens herinnerde dat er nog een handjevol auto’s in een parkeergarage stond.

Zo ontstond er een verzameling van 500 auto’s die niet in de administratie van Kroymans terug te vinden is. Daarnaast stonden er 500 andere auto’s wel in de administratie, maar die bleken verdwenen te zijn. En dan zijn er nog de duizenden auto’s die door heel Europa bij dealers staan. Wie daar eigenaar van is? De importeur? De lokale dealer? De fabriek? De banken? Het is allemaal nog onduidelijk.

Het is nu ruim een half jaar nadat het autobedrijf van Frits Kroymans failliet ging. Het bedrijf was in heel Europa actief en had ongeveer 4.000 werknemers. Gisteren hebben de curatoren het eerste faillissementsverslag bij de rechtbank ingeleverd. Daaruit blijkt dat de economische crisis in 2008 acuut en hard toesloeg bij de auto-importeur uit Hilversum.

Om het bedrijf te redden presenteerde het bestuur van Kroymans tot drie keer toe een reddingsplan bij de banken, met steeds drastischere maatregelen. Maar elk plan werd door de banken afgewezen.

Hebben de banken Kroymans failliet laten gaan?

„De banken lieten zich adviseren door een bureau. Als ik het rapport van dat bureau lees, is het niet zo gek dat ze die plannen allemaal afwezen. De banken financierden op onderpand, auto’s, debiteuren, vastgoed, noem maar op. Uit de inventarisatie bleek dat er halverwege 2008 sprake zou zijn van 69 miljoen euro aan ongedekte financiering. Dat een bank daar niet vrolijk van wordt, dat begrijp ik wel.”

Maar had Kroymans niet veel te veel geleend bij de banken om maar te blijven groeien? Op een gegeven moment had het bedrijf voor meer dan 700 miljoen euro aan leningen uitstaan.

„Als er geen economische crisis was geweest, vraag ik me af of het bedrijf failliet was gegaan. Het bedrijf voldeed aan de voorwaarden van de banken. En er waren voor de crisis ook al plannen om te saneren en het bedrijf winstgevender te maken. Maar de crisis heeft echt keihard toegeslagen in de autosector. De autoverkoop zakte ineens echt helemaal in elkaar.

„Kroymans had een contract met General Motors voor de import van Corvette, Cadillac en Hummer. En dat waren nou net de merken die extra hard getroffen werden. Grote, dure auto’s die veel benzine verbruiken. Die werden niet meer verkocht. Op het moment van het faillissement was het verlies op dat contract met GM opgelopen tot meer dan 90 miljoen euro.

„Vlak voor het faillissement werden in overleg met ABN Amro, ING, Fortis en de Rabobank nog gezonde onderdelen van het autobedrijf verkocht aan een ander bedrijf van eigenaar Frits Kroymans. Dezelfde banken traden ook bij dit bedrijf weer op als financiers. Een transactie hebben de curatoren inmiddels bestempeld als paulianeus, onrechtmatig.

Waarom is die transactie volgens jullie onrechtmatig?

„Omdat hij de boedel benadeeld heeft. Die onderdelen die verkocht werden hadden ook voor de boedel geld opgeleverd. Inmiddels is een bedrijf ook door Kroymans al weer doorverkocht en de opbrengst is gebruikt om schulden bij de bank af te lossen. Maar we hebben nu afgesproken dat als de rechter het ook onrechtmatig vindt, de opbrengst van die verkoop aan de boedel betaald wordt.”

De banken hebben vlak voor het faillissement er nog snel voor gezorgd dat zij zo min mogelijk pijn zouden lijden?

„De banken waren heel goed op de hoogte van de situatie bij Kroymans. Ze kregen maandelijks een informatie. Dat zij dan proberen hun belang veilig te stellen, dat is logisch. Daar zijn ze ook heel goed in.

„Ze hebben daarbij wel de grenzen opgezocht. Of ze onrechtmatig gehandeld hebben, dat moeten we nog onderzoeken.”

Hebben jullie al een verklaring voor de 500 auto’s die verdwenen zijn?

„Dat er bij een faillissement spullen verdwijnen, dat is niet zo heel gek. Iemand krijgt bijvoorbeeld een leenauto mee, en na het faillissement levert hij die niet meer in. We onderzoeken nu waar die auto’s gebleven zijn.

„Opmerkelijker zijn die 500 auto’s die er wel zijn, maar die niet in de boeken staan. Met een gemiddelde waarde tussen de 10.000 en 15.000 euro gaat het in totaal om meer dan 5 miljoen euro.”

Van wie zijn die auto’s?

„Goede vraag. We gaan nu aan de hand van chassisnummers bij de fabrieken achterhalen aan wie de auto’s geleverd zijn, wie ze besteld heeft en wie ze betaald heeft. Het zou kunnen dat personeelsleden er een eigen handeltje op na hielden. Kleine bedrijfjes in het bedrijf. Of dat er spaarpotjes werden opgebouwd. Dat zoeken we uit. Maar als er sprake is van fraude, zullen we ook aangifte doen bij het Openbaar Ministerie.”