Superunie zet Jumbo eruit

Supermarktketen Jumbo is gisteravond ‘per direct’ uit de inkoopcombinatie Superunie gezet. Reden daarvoor is dat Jumbo gisteren eerder op de dag aankondigde samen met Schuitema (de organisatie achter C1000) een nieuwe inkoopcombinatie te willen opzetten.

Volgens Superunie-voorzitter Leo Kivits was het noodzakelijk Jumbo meteen de wacht aan te zeggen. Het bestuur wilde „onmiddellijk en daadkrachtig handelen”, zegt Kivits, „vanwege het belang van onze leden en dat van onze zakelijke partners op de markt die vóór alles helderheid en zekerheid wensen.”

Jumbo zou als lid van de Superunie toegang hebben tot concurrentiegevoelige informatie die het kan gebruiken in de onderhandelingen met de leveranciers van de nieuwe inkoopcombinatie. Volgens directeur Dick Roozen van de Superunie scheppen de verschuivingen in supermarktformules „onrust en spanningen”. Met het elimineren van Jumbo wil de Superunie „betrouwbaar” blijven voor de 15 resterende supermarktorganisaties waarvoor het inkoopt.

Mét Jumbo was de Superunie de machtigste inkooporganisatie van Nederland. Albert Heijn zal die positie nu overnemen en het nieuwe verbond van Jumbo en C1000 zal de derde grote partij worden.

Volgens een woordvoerster van Jumbo leidt het royement niet tot acute problemen voor de bevoorrading van de winkels. „Het contract is per direct opgezegd, maar de ontvlechting zelf gaat nog enige tijd nemen. Daarover onderhandelen we met de Superunie.”

Vandaag meldde supermarktorganisatie Sperwer dat het begonnen is met een boekenonderzoek bij Super de Boer. Sperwer kondigde gisteren aan een bod van 514 miljoen euro te willen doen op de winkels van Super de Boer, en overtrof daarmee het eerdere bod van Jumbo van 480 miljoen euro. Jumbo begon een week eerder een boekenonderzoek bij Super de Boer.