Simpsons trekker voor rechtse zender Fox

Tv-beurs Mipcom reikte voor het eerst een oeuvreprijs uit en die ging naar The Simpsons. „Onze bazen worden nooit boos.”

Hij is twintig jaar oud, draagt nog steeds een korte broek en woont bij zijn ouders in Springfield, Verenigde Staten. Desondanks is Bart Simpson wereldberoemd. Samen met zijn ouders en twee zusjes vormt hij The Simpsons, de bekendste tekenfilmfamilie ooit.

Vanwege het twintigjarig jubileum van de serie richtte de internationale tv-beurs Mipcom, die deze week in Cannes wordt gehouden, de schijnwerpers op hen.

De twee bedenkers, Matt Groening en Al Jean, vertelden gisteren voor een afgeladen zaal over hun creatie. Morgen krijgen zij de allereerste oeuvreprijs van Mipcom. Niet alleen omdat Groening en Jean bijna 450 afleveringen van The Simpsons hebben gemaakt, maar bovenal omdat zij een nieuw tv-genre hebben helpen vormen, tekenfilms voor volwassenen, met harde grappen en wrede actie. Beavis & Butthead, South Park en andere cartoons volgden. „Je hoeft niet altijd grappen te maken die iedereen vat”, aldus Groening. „The Simpsons is voor kinderen, maar ook voor volwassenen die wel eens een boek lezen of een film zien.”

Bovendien heeft The Simpsons twintig jaar geleden de nieuwe tv-zender Fox, van mediatycoon Rupert Murdoch, onder de aandacht van het publiek gebracht. Het als conservatief bekendstaande Fox is nu een van de grote zenders in de Verenigde Staten. „Tja, wij hebben geholpen om Fox News een plek te geven. En Bill O’Reilly. Eh... graag gedaan”, zei een gespeeld beschaamde Groening met een lach. O’Reilly is een uiterst conservatieve presentator van Fox. Groening en Jean gaven gisteren in Cannes blijk van een andere politieke voorkeur.

De makers van The Simpsons, in Nederland te zien op Comedy Central, vertelden dat zij volledige vrijheid krijgen van Fox om hun cartoons te maken. „Fox was nieuw, ze namen een gok met ons”, aldus Groening. „Maar, lieten de managers van Fox zich een keer ontvallen, zoals bij The Simpsons doen we het nooit meer.” Het programma begon als een serie korte cartoons van vijftien seconden in de Tracey Ullman Show.

„Het frustrerende van Fox”, aldus de makers, „is dat ze vrijwel nooit boos worden over de soms controversiële inhoud van The Simpsons. Rupert Murdoch vond het zelfs geweldig dat wij hem in een aflevering neerzette als de leider van een leger kwaadaardige robots.” De enige keren dat de Fox-managers zenuwachtig worden, is als de familie Simpson een product van een adverteerder op de hak neemt.

Controverse roept The Simpsons wel degelijk op. De Braziliaanse stad Rio dreigde de makers ooit met een proces omdat het stadsbestuur vond dat Rio er slecht vanaf kwam in de serie. Sommige Fransen konden zich niet vinden in de clichés die The Simpsons uiten over Parijs. En een T-shirt met Bart Simpson en de tekst ‘Underachiever and proud of it’ werd niet gewaardeerd op veel scholen in de Verenigde Staten. Wellicht daardoor verkocht het shirt zeer goed. Mede dankzij de merchandising – van dvd’s tot broodtrommels – levert The Simpsons het Fox-netwerk jaarlijks vele miljoenen dollars op.

In Cannes werd gespeculeerd over een naderend einde van The Simpsons. De laatste serie is niet in zicht, verzekerde Al Jean. „De kijkcijfers zijn dit seizoen zelfs gestegen. Welke comedyserie kan dat nu nog zeggen, na twintig jaar?”

Lees meer over de tv-beurs Mipcom in Cannes op nrc.nl/mediablog