Er zijn geen abstracte regels in kindertaal

rOTTERDAM. Een simpele grammatica die uitsluitend gebaseerd is op de concrete uitingen van een tweejarige, verklaart zijn taalgebruik nog prima als hij drie is – zonder abstracte taalregels. Dit blijkt uit een analyse van de taal van twee kinderen. Onderzoekers namen 28 uur van hun taaluitingen op rond hun tweede verjaardag, en nog eens twee uur rond hun derde verjaardag. Uit hun taal destilleerde een computerprogramma ‘concrete grammatica’s’: simpele regels zoals dat achter het woord ‘Mamma’ de woorden ‘komen!’ of ‘doen’ toegestaan zijn. Die concrete regels verklaarden de taal van de peuters even goed als de gebruikelijke abstracte grammatica’s. In hun artikel dat deze week in de Proceedings of the National Academy of Sciences (Early Edition) wordt gepubliceerd schrijven de onderzoekers dat deze bevindingen een bevestiging zijn van de theorie dat kinderen hun taal zelf langzaam opbouwen uit simpele elementen die ze om zich heen horen en pas langzamerhand abstracte grammaticale regels gaan toepassen.