Boeing moet 1 miljard dollar afschrijven om vertragingen

De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing moet in het derde kwartaal een afschrijving doen van 1 miljard dollar (680 miljoen euro), wegens hogere kosten dan verwacht bij zijn programma voor de nieuwe jumbojet, de 747-8, en door „moeilijke marktomstandigheden”. Dit heeft het bedrijf gisteren vanuit zijn hoofdkantoor in Chicago laten weten. Niet eerder zag Boeing zich gedwongen tot zo’n hoge afschrijving.

Het grootste deel van de last komt op het conto van de vertraging in de productie van de Boeing 747-8, een nieuwe, grotere versie van de Boeing 747-400. De eerste toestellen hadden omstreeks deze tijd uit de fabrieken bij Seattle moeten rollen, maar dit is uitgesteld tot het vierde kwartaal van 2010, op zijn vroegst, omdat het werk aanzienlijk is uitgelopen.

Boeing gaf eerder al aan dat veranderingen in het ontwerp van de 747-8 tot later aflevering zouden leiden. De extra kosten die Boeing gisteren noemde, gaan zitten in de langere productietijd en te betalen boetes aan toeleveranciers en aan maatschappijen die het vliegtuig hebben besteld.

Boeing heeft 105 orders voor de 747-8 binnen, 78 vrachttoestellen en 27 passagiersvliegtuigen. Vooral het orderboek voor de passagiersvariant is Boeing zwaar tegengevallen. In feite heeft het bedrijf maar één grote klant binnengehaald: Lufthansa bestelde 20 toestellen; de andere zeven zijn afzonderlijke orders van niet nader aangeduide privéklanten.

De 747-8 is niet het enige toestel van Boeing dat vertraging heeft opgelopen. Ook de 787 Dreamliner, een geheel nieuw vliegtuig, wordt veel later opgeleverd dan gepland. De Dreamliner ligt nu twee jaar achter op schema. Boeing zegt dat de eerste vlucht nog dit jaar zal plaatshebben, maar het bedrijf verkondigde al eerder dat de eerste vlucht aanstaande was, om vervolgens toch weer uitstel aan te kondigen. Vorig jaar waren er in totaal 910 bestellingen binnen voor de Dreamliner, waarvan er dit jaar 60 werden geannuleerd.

Bovenop deze productieproblemen treft de economische crisis de luchtvaartsector hard. De orders voor nieuwe vliegtuigen bij Boeing en zijn Europese concurrent Airbus zijn dit jaar vrijwel opgedroogd. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben orders geannuleerd of uitgesteld.

Boeing snijdt in de kosten om de verliezen te beperken. Het bedrijf wil een vijfde van de 50.000 banen schrappen.