'Thuiszorg hindert overstappen'

Dreigbrieven, isolatie, traag uitbetalen van salaris en interne overplaatsing. Dat overkomt medewerkers in de thuiszorg als ze zeggen dat ze overstappen naar de sterk groeiende concurrent Buurtzorg Nederland.

Dat zegt Jos de Blok, directeur van Buurtzorg Nederland. „Driekwart van onze 1.800 medewerkers heeft ermee te maken gehad”, zegt hij. Zijn medewerkers worden vaak nog bekritiseerd als ze al bij Buurtzorg Nederland werken.

Buurtzorg Nederland is een jonge thuiszorginstelling die werkt met zelfstandige en kleinschalige (maximaal twaalf mensen) teams. De organisatie is populair bij medewerkers en cliënten. Dit jaar is de omzet verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Volgend jaar groeit de omzet met 150 procent tot 100 miljoen euro, verwacht De Blok. Dat is volgens hem reden voor regelmatige intimidatie van medewerkers.

„Ze krijgen vaak een aangetekende brief dat ze aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele schade van hun overstap”, zegt De Blok. De thuiszorgorganisaties proberen daarmee te voorkomen dat hun medewerkers cliënten meenemen naar Buurtzorg Nederland. Wat De Blok verontrust is de toename en de hevigheid van de klachten.

Een ex-medewerker werd naar eigen zeggen „uitgefoeterd” door haar teamleider toen ze zei dat ze overstapte naar Buurtzorg Nederland, stelt ze in een brief aan De Blok. Uit de brief: „De teamleider vertelde dat ze juridische stappen tegen mij zou ondernemen. Ook weigerde ze me nog in te plannen. Ik heb nog een keer een route afgedwongen, zodat ik afscheid kon nemen van een aantal cliënten.” Een andere briefschrijver stelt een maand na haar overstap: „We merken nu heel sterk dat er onwaarheden en leugens worden verspreid.”

Thuiszorgorganisatie Vitra/CMD uit Nieuwegein erkent zes brieven te hebben gestuurd aan ex-medewerkers. Volgens de directie zouden de ex-medewerkers hebben geprobeerd hun cliënten mee te nemen naar Buurtzorg Nederland.