Superrijk in groen China

De ,,Groene Revolutie” in China kan leiden tot grote rijkdom. In het jaarlijkse onderzoek naar de duizend rijkste Chinezen is de maker van elektrische auto’s als rijkste naar voren gekomen. De 43-jarige Wang Chuanfu, eigenaar van de batterijen en (elektrische)autofabrieken in Shenzhen, blijkt 5,1 miljard dollar waard te zijn. Hij wordt gevolgd door de ,,papierkeizerin”

Wang tijdens een persconferentie. (Foto AFP)

Wang tijdens een persconferentie. (Foto AFP)Wang tijdens een persconferentie. (Foto AFP)

De ,,Groene Revolutie” in China kan leiden tot grote rijkdom. In het jaarlijkse onderzoek naar de duizend rijkste Chinezen is de maker van elektrische auto’s als rijkste naar voren gekomen. De 43-jarige Wang Chuanfu, eigenaar van de batterijen en (elektrische)autofabrieken in Shenzhen, blijkt 5,1 miljard dollar waard te zijn. Hij wordt gevolgd door de ,,papierkeizerin” van China, Zhang Nin van het concern Negen Draken Papier.

Deze rijkenlijst wordt sinds tien jaar samengesteld door Rupert Hoogewerf van Hurun Consultancy, een adviesbureau in Shanghai dat gespecialiseerd is het consumptiegedrag van de nieuwe rijken in China, onder wie de 130 miljardairs. Op zijn top-1000 komen alleen degenen die meer waard zijn geworden dan 150 miljoen dollar.

Mevrouw Zhang, die papier recyclet voor de exportindustrie, staat al jaren bovenaan op de Hurun-lijst. Zij blijft in ieder geval de rijkste vrouw in communistisch China. Wang Chuanfu stond vorig jaar nog op de 103-de plaats. Zijn spectaculaire opmars heeft hij te danken aan hard werken, maar ook aan de Amerikaanse en Chinese investeerders die net als de autoriteiten begrepen hebben dat groene technologie zeer lonend kan zijn. Niet dat de vervuiling door het gebruik van fossiele brandstoffen op korte termijn -zeg tot 2030- stopt, maar de Volksrepubliek heeft ontdekt dat het politiek en financieel-economisch verstandig is een stuk ,,groener” te worden.

Een auto van BYD wordt getoond op een autoshow in Shanghai. (Foto AP)

Een auto van BYD wordt getoond op een autoshow in Shanghai. (Foto AP)Een auto van BYD wordt getoond op een autoshow in Shanghai. (Foto AP)

Wang, die zijn fabriek met 12.000 werknemers Build Your Dreams (BYD) heeft genoemd, begon met het maken van batterijen voor mobiele telefoons. Het maakt niet of iemand een Nokia of een Samsung koopt, de batterij komt uit zijn fabriek. Hij is in 2005 vervolgens overgeschakeld naar auto’s, en vanwege zijn ervaring met batterijen, nu ook naar elektrische auto’s met batterijen die niet ontploffen of ontbranden.

Wang’s elektrische auto is zo goed in dat vorig jaar de Amerikaanse investeerder Warren Buffett besloot 230 miljoen dollar in BYD te steken.  Sindsdien is Wang niet meer uit de Wall Street Journal, Financial Times en de Chinese zakenpers weg te denken. Hij is een financiële ster, rijk en groen, een onweerstaanbare combinatie. Met dank aan Buffett wiens belang van 230 miljoen dollar inmiddels 1,8 miljard dollar waard is geworden.  Niet dat BYD al erg veel elektrische auto’s verkoopt. Maar de angst een kans te missen werkt in het voordeel van BYD. Wang is, net als de orakelende Buffett wiens boeken in het Chinees vertaald zijn, ook heel goed in public relations.

Groene auto van BYD. (Foto Oscar Garschagen)

Groene auto van BYD. (Foto Oscar Garschagen)Groene auto van BYD. (Foto Oscar Garschagen)

Iedere journalist, ook van deze krant, wordt in Shenzhen uitvoerig te woord gestaan en mag op het gigantische bedrijfsterrein rondjes draaien in een van de elektrische modellen van BYD.  Chinezen intussen laten het dure elektrische model nog staan, maar kopen de kleine FD-3 van BYD wel in grote getalen. Het is de best verkochte auto in China want kost nog geen 4000 euro. En zolang langs de nieuwe Chinese autobanen geen stopcontacten te vinden zijn, maar wel pompen waar een liter benzine ongeveer 60 eurocent kost, is die keus ook heel begrijpelijk.