Jumbo bundelt inkoop met C1000

De supermarktketens Jumbo en Schuitema (C1000) gaan een nieuwe inkoopcombinatie vormen. Dat maakten de bedrijven gisteren bekend.

Door de samenwerking krijgen de bedrijven uit Veghel en Amersfoort 18 procent van de markt in handen. Als het bod dat Jumbo eerder deed op Super de Boer slaagt, kan dat nog oplopen tot 25 procent. Dat vormt een substantieel tegenwicht tegen de dominantie van marktleider Albert Heijn (31 procent marktaandeel) en inkoopcombinatie Superunie, waar Jumbo nu nog bij is aangesloten.

Schuitema is zo van tegenstander ineens medestander van Jumbo geworden. Eerder voerde het bedrijf heimelijk onderhandelingen met Sperwer (Plus, Spar) uit De Bilt om gezamenlijk een tegenbod te doen op de Super de Boer-winkels.

Schuitema liet Super de Boer gisteren weten definitief af te zien van een bod. Sperwer kondigde aan zelfstandig een tegenbod voor te bereiden op Super de Boer. Het concern biedt 514 miljoen euro en overtreft daarmee het eerdere bod van Jumbo van 480 miljoen euro.

Supermarkten: pagina 17