Iedereen doet nu mee aan schaakspel Super de Boer

Na Jumbo is Sperwer nu ook in de race om Super de Boer over te nemen. Op de achtergrond schaken ook C1000-eigenaar Schuitema en Albert Heijn mee.

De Nederlandse supermarkten staan aan de vooravond van een grote herverkaveling. Nadat supermarktketen Jumbo twee weken geleden een bod deed op de winkels van Super de Boer, is de consolidatieslag in deze nu nog behoorlijk versnipperde markt echt begonnen.

Gisteren werd bekend dat de C1000-formule van Schuitema zich bij Jumbo voegt om samen een sterke marktpartij te vormen. Niet alleen kondigden de supermarktketens aan dat ze gaan samenwerken op het gebied van inkoop, ook spraken zij af dat Schuitema circa 80 van de 315 Super de Boer-winkels zal overnemen, als het bod van Jumbo van 480 miljoen euro op Super de Boer slaagt.

Volgens een woordvoerder van Schuitema gaat om „een goede vertegenwoordiging van de Super de Boer-winkels” die passen bij de C1000-formule. In de praktijk zal het erop neerkomen dat C1000 vooral kleinere supermarkten aan zijn 371 winkels zal toevoegen en dat Jumbo de grotere Super de Boer-filialen zal houden. Of er dan nog Super de Boer-winkels zullen worden doorverkocht, willen beide bedrijven niet zeggen. Marktleider Albert Heijn herhaalde vanmorgen belangstelling te hebben voor „30 tot 50” winkels van Super de Boer.

Schuitema is lang in gesprek geweest met de Sperwer Groep (Plus, Spar) om te kijken of beide wellicht samen een inkoopcombinatie konden vormen of eventueel een gezamenlijk tegenbod konden uitbrengen. Maar Schuitema heeft nu eieren voor zijn geld gekozen. Het concern is na de losmaking van Ahold vorig jaar druk bezig met „belangrijke strategische veranderingen”. Volgens een woordvoerder van het bedrijf „past een zelfstandige stap daarom niet op dit moment.”

Jumbo-commissarissen Wilco Jiskoot (ex-ABN Amro) en Antony Burgmans (ex-Unilever) zijn tevens adviseur bij CVC, de eigenaar van Schuitema. Volgens supermarktdeskundige Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland ligt het „erg voor de hand” dat zij een belangrijke rol hebben gespeeld bij de totstandkoming van de overeenkomst tussen Jumbo en C1000. „Schuitema heeft zijn knopen geteld en geconcludeerd dat dit de meest kansrijke optie was om te groeien”, aldus Grievink.

Sperwer heeft het nu nakijken. Het bedrijf uit De Bilt kondigde gisteren prompt aan zelfstandig een tegenbod op Super de Boer te willen uitbrengen. Het wil 514 miljoen euro betalen, flink meer dan de 480 miljoen euro die Jumbo eerder bood.

Een woordvoerder van Jumbo is er echter niet van onder de indruk. „Het is alleen nog maar een voornemen en dan ook nog onder voorwaarden. Er ligt geen portemonnee met geld op tafel.” Jumbo heeft zijn bod dan ook nog niet verhoogd. „Wij hebben er alle vertrouwen in dat ons oorspronkelijke bod op de bezittingen en schulden van Super de Boer zal slagen”, aldus de woordvoerder.

Albert Heijn denkt volgens een zegsman „eerder tot zaken te komen met Sperwer dan met Jumbo” voor de overname van Super de Boer-winkels. Jumbo zou de grotere winkels waar Albert Heijn op aast graag zelf willen houden, en Sperwer zou deze waardevolle winkels wel kwijt willen.

Door de samenwerking met Schuitema verlaat Jumbo de inkoopcombinatie Superunie. Daardoor valt het marktaandeel van deze samenwerkingsorganisatie terug naar 27 procent. Volgens supermarktdeskundige Grievink , hoeft dat niet slecht te zijn voor de Superunie. „Jumbo was natuurlijk toch een vreemde eend in de bijt omdat die formule een heel breed assortiment wenste. Superunie kan er nog wel eens sterker uitkomen als zij scherper kunnen inkopen.”