Geld verdienen aan een illegale kopie op YouTube

Google zoekt hard naar manieren om geld te verdienen met YouTube. Een slim systeem om illegaal materiaal te traceren moet producenten bewegen tot samenwerking.

Demonstratie van televisie kijken met een 3D-bril op de mediabeurs Mipcom, die nog tot en met vrijdag in Cannes gehouden wordt. Foto Reuters A visitor wears 3D glasses to watch a television programme during the annual MIPCOM television programme market in Cannes, southeastern France, October 5, 2009. The international film and programme market for TV, video, cable and satellite (MIPCOM) runs from October 5 to October 9 on the French Riviera. REUTERS/Eric Gaillard (FRANCE ENTERTAINMENT SOCIETY BUSINESS) REUTERS

Vertegenwoordigers van YouTube zouden een paar jaar geleden nog met de nek zijn aangekeken op de internationale tv-beurs Mipcom in Cannes. YouTube maakte immers massale inbreuk op het auteursrecht mogelijk. Deze week echter heeft de videowebsite van Google een officiële plek in het programma van de televisiebeurs. YouTube en de mediawereld zijn weer vrienden. Sterker, beide partijen hebben elkaar nodig. Google zoekt professionele ‘content’ om advertenties naast te plaatsen en zo geld te verdienen met YouTube. De mediabedrijven op hun beurt liften graag mee op het (jonge) miljoenenpubliek van de videosite. Een slim systeem om illegaal materiaal te traceren moet de producenten over de streep trekken.

YouTube is deze week in Cannes op zoek naar partners die het voorbeeld willen volgen van onder meer Warner Music. De platenmaatschappij maakte vorige week een samenwerking met Googles videodienst bekend. Daarmee keren muziekvideo’s van artiesten als Madonna, U2 en Neil Young terug op YouTube. In december leidde een conflict over auteursrechten en advertentie-inkomsten nog tot het verwijderen van alle muziekvideo’s die Warner aanbod op YouTube. Een week eerder sloot het Nederlandse tv-bedrijf SBS (Net 5, SBS 6, Veronica) al een akkoord met YouTube. En eerder al onder meer de BBC, CNN, Cartoon Network en Monty Python.

De mediawereld lijkt YouTube niet langer te zien als een verderfelijke poel van illegale video’s. Vroeger dreigden producenten direct met juridische stappen als een illegale kopie niet onmiddellijk werd verwijderd. Tegenwoordig dringt het besef door dat je de video’s ook kunt identificeren en kunt zorgen dat je er zelf aan verdient. „Drie jaar lang hebben jullie YouTubers ons beroofd”, stelden de mannen van Monty Python begin dit jaar. „Nu is het tijd om de rollen om te draaien.” Monty Python opende een eigen YouTube-kanaal en verkoopt daar onder meer dvd’s.

Google heeft de mediabedrijven hard nodig om inkomsten te genereren met YouTube. Het zoekbedrijf kocht de site eind 2006 voor 1,65 miljard dollar (1,2 miljard euro). YouTube zou honderden miljoenen euro’s per jaar kosten aan onder meer beheer, opslag en dataverkeer, maar dat wil Google niet bevestigen. Reclame – en op termijn ook abonnementen en microbetalingen – moeten de website „in de niet al te verre toekomst” winstgevend maken, stelde de Google-directie deze zomer. Het internetbedrijf plaatst alleen advertenties bij video’s van professionele herkomst. Adverteerders willen zeker weten dat hun reclame niet naast genante video’s komt te staan. „Het is essentieel voor de inkomsten van YouTube dat we het aantal geverifieerde video’s verhogen”, zegt Patrick Walker, Europees directeur ‘content partnerships’ van YouTube, vanuit Londen. De site heeft op dit moment circa 3.000 overeenkomsten met mediaproducenten, waarvan de helft in Europa.

Belangrijk in de samenwerking met mediabedrijven is een geavanceerd systeem dat YouTube aanbiedt om te controleren of gebruikers geen illegale video’s plaatsen. De mediaproducenten houden zelf de controle. Met automatische beeldherkenning wordt (bijna beeld voor beeld) een video die een gebruiker op YouTube wil plaatsen vergeleken met referentiekopieën van de makers. Op een afgeschermde plek op de site staat daartoe onder meer een complete database met de nieuwste Hollywoodfilms. Google introduceerde de aanpak twee jaar geleden en het systeem is nu af. „Het werkt redelijk feilloos”, zegt productmanager Matt Wiseman van Google. „Wij halen veruit de meeste kopieën eruit, ook al zijn ze soms van slechte kwaliteit of bewerkt.”

Probeert een gebruiker een auteursrechtelijk beschermde video te plaatsen, dan krijgt de ‘contentpartner’ bericht van YouTube. Wat moet er gebeuren met de clip: verwijderen of laten staan en advertenties ernaast zitten? In het laatste geval delen Google en de producent de inkomsten.

Voor het Nederlandse SBS was het controlesysteem een belangrijke voorwaarde om samen te werken met YouTube. Jeroen Verbeek, directeur interactieve media van SBS: „Heel veel video’s op YouTube zijn niet gemaakt door gebruikers zelf, maar zijn illegale kopieën van professioneel materiaal. Die kunnen we nu allemaal detecteren en te gelde maken.” Ook het grote bereik van YouTube – in Nederland 6,6 miljoen bezoekers per maand – is van belang voor SBS. Verbeek: „Ik vind dit een verstandige stap van Google. Content is nu eenmaal niet gratis.”

YouTube is relatief traag met de introductie van reclame op de site. Eigenaar Google was bang om gebruikers tegen zich in het harnas te jagen. „De snelste manier om geld te verdienen zou zijn door voorafgaand aan elke video een advertentie te tonen”, zegt Patrick Walker van Google. „Maar dat zouden onze gebruikers niet pikken.” Inmiddels biedt YouTube die mogelijkheid wel aan, maar er zijn ook andere reclame-uitingen, zoals een advertentiebalk die tijdens filmpjes in beeld komt (bij muziekvideo’s met een link naar muziekwinkels als iTunes of Amazon) en traditionele banners.

Geld verdienen aan eigen video’s zou echter niet de enige reden moeten zijn om met YouTube samen te werken, zegt Mascha Driessen, hoofd YouTube Nederland. „Steeds meer televisiezenders en adverteerders zien het belang van interactie.” Zoals bij het programma So You Think You Can Dance op RTL 4. Wie wilde meedoen aan de danswedstrijd kon een video van zichzelf op YouTube plaatsen. Bezoekers bepaalden vervolgens wie mocht doorgaan naar de volgende ronde.

Meer over de Mipcom in Cannes op nrc.nl/mediablog