CDA: computers koppelen tegen katvanger

autohandelHoe vaak mag je auto’s op je naam laten zetten bij het postkantoor? En hoeveel boetes kun je onbetaald open laten staan voordat de Staat ingrijpt? Twee Kamerleden constateren een gat in de rechtsorde.

Sietse V. heeft maar liefst 171 auto’s en meer dan 120.000 euro aan boetes op zijn naam staan. En dat terwijl hij tot voorheen vaak een zwervend bestaan leidde. Inmiddels is V. aangehouden. Hem wacht een jarenlange gevangenisstraf.

Uiteraard waren al die auto’s niet van V. zelf. Hij is een katvanger: criminelen geven hem een schijntje om auto’s op zijn naam te mogen zetten. Vervolgens betalen zij geen boetes en wegenbelasting, en rijden  rond in een onverzekerde en niet APK-gekeurde wagen. Sinds 2001, want zolang is V. naar eigen zeggen al katvanger, moet hij  dus 171 keer bij het postkantoor zijn geweest om een auto op zijn naam te laten zetten. Toch is er bij niemand een alarmbel gaan rinkelen.

Pas toen de 53-jarige veelpleger recentelijk werd aangehouden voor een voor hem relatief klein vergrijp – een steen door een raam – begon het Justitieel Incasso Bureau met het incasseren van door hem nooit betaalde boetes en belastingen. V. zal deze nooit kunnen betalen en is een gevangenisstraf in het vooruitzicht gesteld.

De Tweede Kamerleden De Rouwe en Omtzigt, beide van het CDA, stelden vragen over deze kwestie aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en Justitie naar aanleiding van dit artikel in de Twentsche Courant Tubantia. Zij willen weten wat het omzetten van de boetes in een celstraf de Staat kost. Het gaat immers niet alleen om de niet geïncasseerde boetes, maar ook om de kosten die de Staat maakt voor het ten uitvoerleggen van de gevangenisstraf, houden de CDA’ers de bewindslieden voor.

De Rouwe en Omtzigt zijn van mening dat het „onmogelijk moet zijn om auto’s op naam te zetten wanneer er grote schulden uitstaan bij het Centraal Justitieel Incassobureau”. Een koppeling tussen de bestanden van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het incassobureau zouden dat mogelijk kunnen maken, opperen de parlementariërs, indien „meer dan bijvoorbeeld vijf boetes uitstaan”.

Is een koppeling tussen het CJIB en het kentekenregister een goed idee - of is dat een beperking van de legitieme autohandel?

Op dit weblog zal met enige regelmaat ook aandacht worden besteed aan nieuws uit de Tweede Kamer of van het ministerie van Justitie.

Reageren? Nuanceren en argumenteren verplicht. Volledige naamsvermelding.