Vernieuwing nodig van alle spoorseinen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle zesduizend spoorseinen in het land met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust, zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden.

Dat heeft voorzitter Pieter van Vollenhoven gisteren gezegd tegen het NOS-journaal. De Tweede Kamer wil snel duidelijkheid van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) over de veiligheid op het spoor.

Het spoornet telt nu ongeveer elfhonderd seinen op gevaarlijke plekken. Hier passeren bijvoorbeeld veel treinen of er is in het verleden al eens door rood gereden. Volgend jaar moeten deze seinen voorzien zijn van een verbeterde versie van het huidige veiligheidssysteem ATB. Deze maand heeft Eurlings nog honderd seinen aan de lijst toegevoegd. „Het gaat om de seinen met het grootste risicoprofiel”, zegt een woordvoerder van het ministerie. „Het heeft geen zin om een sein in Lutjebroek aan te pakken als daar maar één trein per dag voorbijkomt.” Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein circa 50.000 euro.

Het sein bij Barendrecht, waar twee goederentreinen ruim een week geleden botsten, staat volgens Van Vollenhoven niet op de lijst met 1.100 te verbeteren seinen. Daarom prefereert hij aanpassing van alle seinen. „Als je kijkt hoe Barendrecht anders had kunnen aflopen”, aldus Van Vollenhoven gisteren.

Donderdag praat de Tweede Kamer met Eurlings over de spoorveiligheid. De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie hebben naar aanleiding van de uitspraken van Van Vollenhoven Kamervragen gesteld. De gevaarlijkste plekken moeten eerder worden aangepakt, zegt Kamerlid Jan Mastwijk (CDA). „En we moeten de lijst met cruciale plekken maar eens kritisch tegen het licht houden. Het is best mogelijk dat er een aantal moet worden toegevoegd.” Ook oppositiepartij SP vindt dat verouderde seinen op drukke trajecten snel moeten worden vervangen.

De PvdA wil nog een stap verder gaan. „Het zou logisch zijn als Eurlings het advies van Van Vollenhoven zou overnemen”, zegt Kamerlid Diederik Samsom. Eerder werd besloten de vijfduizend seinen niet te verbeteren in afwachting van het Europese veiligheidssysteem ERTMS. Maar dat duurt langer dan verwacht. Samsom: „Het wordt tijd voor een nieuwe afweging, óf Eurlings moet aantonen dat ERTMS toch nog sneller wordt gerealiseerd.”