Lachen om een dikke Antilliaanse vrouw

Lucretia Martina werd vrijdag in De wereld draait door (VARA) gelanceerd als een nieuwe ster van RTL 4. De voormalige weervrouw van Tele Curaçao babbelde gezellig aan tafel met Matthijs van Nieuwkerk („je bent echt een knappe man!”) en Marc-Marie Huijbregts over de reportages die ze had gemaakt, over die rare macamba’s, die in de zomer op een camping gaan wonen en hun ouders in tehuizen stoppen. Verder debiteerde ze grappige spreuken van haar oma, type „echte liefde is als een kokosnoot, die komt zomaar uit de lucht vallen”. En ze verklapte dat ze er niet van hield om heel hard te werken.

Op zeker moment vroeg Van Nieuwkerk aan Huijbregts: „Wie is dit?” waarop hij antwoordde: „Ja, ik zit al te kijken.” Daarna volgde een fragment uit het eind deze maand startende RTL-programma Ushi & Dushi, waarin Martina zanger Frans Bauer interviewt en ineens haar stem een octaaf verhoogt, om zonder enig accent te laten merken dat hij gefopt is. Lucretia Martina is een creatie van cabaretière en televisiester Wendy van Dijk, die in het verleden al eens dezelfde soort grappen uithaalde als de vuilbekkende Japanse interviewster Ushi.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er ook in was getuind, ondanks de vette clichés over Antilliaanse vrouwen en het eerder Surinaamse dan Caraïbische accent. De gedachte flitste wel even door mijn hoofd dat het een Ushi-truc zou kunnen betreffen, maar een blik op de dikke lippen van Lucretia leidde tot verwerping van de hypothese dat dit de blonde en tengere Van Dijk zou kunnen zijn.

Het is een kwestie van een fatsuit en drie uur speciale make-up door het team dat eerder aan de film The Lord of the Rings werkte. In De wereld draait door moest een van hen komen helpen trekken aan de dikke zwarte onderarm van latex, om die vakkundig te verwijderen.

Zonder het programma Ushi & Dushi te hebben gezien, valt nu al te constateren dat het een briljant uitgevoerde maskerade betreft. Maar het is ook een vorm van blackface, de grappig bedoelde maar als zeer kwetsend ervaren imitaties van vrolijke, o zo vitale negerslaven door blanke Amerikanen uit een ver verleden.

Anousha Nzume, de theatermaakster van Russisch-Kameroense afkomst, die bezwaar heeft tegen het gebruik van het woord „neger” wegens de negatieve associaties die eraan kleven, zou in De tafel van 5 woedend zijn geworden, als dat programma nog had bestaan. Maar helaas verdween het voortijdig wegens gebrek aan kijkers, onder hoongelach van talloze scribenten die het niet of nauwelijks gezien hadden. Sinds vrijdag praten in Vrouw & Paard (VARA) vijf andere vrouwen weer over de actualiteit. Benieuwd wat zij van Lucretia zullen vinden.