DSB belooft regeling met gedupeerden

DSB Bank gaat regelingen treffen met gedupeerde klanten. DSB heeft een overeenkomst gesloten met de stichting Steunfonds Probleemhypotheken. Topman Dirk Scheringa heeft de klanten excuses aangeboden.

Hoe de regelingen er precies uit zullen zien is nog niet bekend. „De klanten die ontevreden zijn kunnen zich melden en dan bekijken we op individuele basis wat er gedaan kan worden”, aldus een woordvoerder van DSB. De woordvoerder hield alle opties open. Per klant zal de regeling verschillen. Het zal waarschijnlijk betekenen dat klanten minder rente hoeven te betalen of dat er een andere afspraak komt, waardoor de schuldenlast draaglijker wordt. DSB keert geen schadevergoedingen uit aan klanten.

De klanten van DSB zijn veelal in problemen geraakt omdat zij met dure koopsompolissen werden opgezadeld toen zij een hypotheek afsloten bij de bank uit Wognum. Het gevolg was onder meer dat mensen een hypotheek hadden die veel hoger was dan de waarde van hun huis.

DSB Bank hoopt nog dit jaar klaar te zijn met de afhandeling van de klachten van ontevreden klanten. De bank is van plan om een aantal klantoren in het land open te stellen waar klanten terecht kunnen met de klachten. Hoeveel de regelingen DSB gaan kosten kon de bank vanmorgen niet zeggen. „Maar het zal financieel voor ons geen enkel probleem zijn”, aldus de woordvoerder.

De regeling volgt op het excuus, zaterdag, van DSB-topman Dirk Scheringa. In een brief stelde Scheringa dat een aantal klanten gelijk heeft met hun boosheid jegens de DSB Bank. „Die klanten bied ik mijn oprechte excuses aan en ik verzeker u, hun klachten ga ik zo snel mogelijk oplossen.”

Het huidige tumult rond de bank begon afgelopen donderdag toen Pieter Lakeman, specialist in bedrijfsfraude, DSB-klanten opriep om hun geld bij de bank weg te halen en zo een faillissement te veroorzaken. Lakeman, die voorzitter is van Stichting Hypotheekleed, een andere organisatie voor DSB-gedupeerden, wil geen individuele regelingen en denkt meer kans te hebben om via curatoren een schadevergoeding te regelen dan via het huidige bankbestuur.

Een groot aantal klanten volgde de oproep van Lakeman en er werd voor circa 70 miljoen euro van rekeningen afgehaald. Die dag ging de website van DSB uit de lucht en konden klanten geen geld meer overboeken via internet. Een medewerkster van DSB verklaarde eerst dat dit kwam omdat te veel mensen ineens probeerden geld weg te halen, later verklaarde de woordvoerder van de bank dat de site werd platgelegd door een aanval van hackers. De website functioneerde vanmorgen nog altijd niet goed. De wachttijd voor toegang tot het internetbankieren was 3 tot 9 minuten.