Media hebben veel last van crisis

De Nederlandse media hebben in de eerste zes maanden van dit jaar ruim 15 procent minder verdiend met reclame. Met name dagbladen en tijdschriften hebben hun advertentie-inkomsten fors zien dalen. Voor het eerst nam ook reclame op internet af.

Dat maakte marktonderzoeksbureau Nielsen gisteren bekend. De netto mediabestedingen – dat wil zeggen inclusief kortingen van soms wel 50 procent die veel media aan adverteerders geven – kwamen in het eerste half jaar van 2009 uit op 1,86 miljard, 331 miljoen minder dan een jaar eerder.

Nielsen noemt de economische crisis als de belangrijkste oorzaak van de gedaalde reclame-inkomsten. Veel bedrijven hebben fors gesneden in hun budgetten voor marketing en reclame. Advertentietarieven stonden al onder zware druk, aldus het bureau, en zijn nog verder onderuitgegaan.

Van alle media werden de kranten het hardst getroffen. De dagbladen verdienden in het eerste half jaar van 2009 ruim een kwart minder met advertenties. Zowel reclame voor producten en diensten als advertenties voor personeel daalde flink. Vak- en managementbladen zagen hun reclame-inkomsten dalen met ruim 23 procent. Dat kostte onder meer het financieel-economische tijdschrift FEM Business de kop. Uitgever Reed Business staakt eind dit jaar de publicatie van de veertig jaar oude titel. Ook publiekstijdschriften zagen hun reclame-inkomsten dalen, met ruim 20 procent.

Radio en tv verloren respectievelijk 15 en 12 procent. Dat is veel meer dan de verliezen die beide mediumtypen eind vorig jaar al boekten. En na jaren van onstuimige groei namen ook de reclame-inkomsten op internet af, met 2,5 procent. Alleen in reclame bij zoekresultaten, waarmee Google zijn geld verdient, zat nog groei.