DSB?

Het bedrijf DSB van Dirk Scheringa is weer in opspraak. Sponsors verwachten dat sporters zich netjes gedragen. Maar in hoeverre raakt negatieve publiciteit voor sponsors de sporter?

Mark Tuitert, schaatser DSB team: „De negatieve publiciteit raakt ons schaatsers niet. Wij zijn gewoon bezig met hard schaatsen en houden ons niet bezig met dingen waar we toch geen grip op hebben. Natuurlijk houd ik de gebeurtenissen rondom DSB wel in de gaten, maar het is absoluut niet zo dat ik eraan denk om op te stappen bij DSB. Wij weten als topsporters hoe de media met bijzondere gebeurtenissen omgaan. Als het goed gaat, spreken zij van ‘geweldig’. Gaat het slecht dan is het gelijk ‘dramatisch’. Zo berichten ze over het bedrijfsleven, maar ook over topsporters. We zijn dus wel wat gewend en laten ons niet meeslepen in de waan van de dag. Als er fouten bij DSB zijn gemaakt, moeten die worden hersteld. Maar daar bemoeien wij ons niet mee.”

Frank van den Wall Bake, sportmarketingdeskundige: „Het marktmechanisme werkt zo dat er meer vragers zijn dan aanbieders; meer sporters zijn op zoek naar een sponsor dan andersom. Je moet een gegeven paard niet in de bek kijken. De sporters zijn in deze lastige tijden al lang blij dat ze een sponsor hebben. Hoewel de sponsor nu in een negatief daglicht staat, zie ik dan ook absoluut niet gebeuren dat sporters bij DSB vertrekken. De sporters zullen ook niet op praktijken rondom DSB worden aangesproken. Mensen zien echt wel in dat sporters daar niets aan kunnen doen. Het is overigens wel een vervelende situatie voor de sportwereld. DSB is namelijk een hele trouwe sponsor. Misschien heeft Scheringa dingen gedaan die in de ogen van een aantal mensen niet door de beugel kunnen. Toch sympathiseer ik met hem, omdat ik hem waardeer als zeer consistent sponsor.”

Gianni Romme, voormalig profschaatser bij onder meer SpaarSelect dat failliet ging: „SpaarSelect kon de salarissen van de schaatsers niet meer betalen, dus dat was wel een andere situatie dan nu bij DSB. Wij wisten niet of we nog een werkgever zouden hebben. Gelukkig zijn de sponsor en de begeleiding altijd rustig gebleven en is alles goed geregeld. Het gedoe rondom DSB heeft voorlopig nog niets met de sporters te maken. Daardoor denk ik niet dat het de sporters zal raken. Ik kreeg op een gegeven moment wel e-mails en brieven van gedupeerden van SpaarSelect. Ze hadden het idee dat ik medeverantwoordelijk was voor het faillissement. Terwijl ik alleen maar mijn kop aan een merk had gehangen. Mensen zijn blijkbaar zo kortzichtig. Een sporter is natuurlijk nooit verantwoordelijk voor de bedrijfslijn van de sponsor. Ik legde zulke kritiek dus naast me neer en moest er maar een beetje om lachen.”

Marianne Vos, wielrenster DSB-ploeg: „Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig last heb van de situatie rondom DSB. Ik ben vooral met mijn sport bezig. Tijdens het fietsen maakt het mij vrij weinig uit wat er op mijn shirt staat. Ik vind het wel belangrijk dat ik me met mijn sponsor kan identificeren. Het is dan ook vervelend wat er nu allemaal gebeurt, zowel voor DSB als voor de gesponsorde sporters. Maar DSB is een bank die echt van de sport houdt en ik geloof niet, zoals af en toe wel in de media wordt beweerd, dat DSB mensen met opzet heeft geprobeerd te ruïneren.”

Orlando van den Bosch, zaakwaarnemer van onder anderen DSB-wielrenster Marianne Vos en voormalig DSB-schaatser Jan Bos: „Het nieuws over DSB is nog vers, maar ik weet dat sporters uit hun nabije omgeving vragen en opmerkingen over DSB krijgen. Ze worden niet op inhoudelijke fouten aangesproken of aangevallen, maar mensen vragen wel hoe het nu precies zit bij DSB. Ik weet niet of deze situatie gevolgen zal hebben voor sporters, dat zal de tijd wel uitwijzen. Misschien denken sporters eraan om weg te gaan bij DSB, maar eigenlijk kan ik me dat niet voorstellen. Een sponsor stapt ook niet gelijk op als een sporter een keertje negatief in het nieuws is. Dat zal dus andersom ook niet zo zijn.”