Carrefour heeft weinig baat bij verkoop

Het masterplan is mislukt. Daarom zijn de hebzuchtige opstellers ervan overgestapt op plan B. Dat is de beste interpretatie van de poging van luxegoederenmiljardair Bernard Arnault en de Amerikaanse vermogensbeheerder Colony Capital om Carrefour ertoe aan te zetten een paar van bedrijfsonderdelen te verkopen.

Het duo had zich in eerste instantie ingekocht bij het Franse detailhandelsconcern toen de markten in maart 2007 nog bloeiden. Het plan was Carrefour te dwingen een deel van zijn vastgoedbezittingen te verkopen. Uiteindelijk verwierven de twee partijen een belang van 13,5 procent, om vervolgens te moeten toezien hoe de vastgoedcrisis hun ambities om zeep hielp. Nu zetten ze het concern onder druk om zijn snelgroeiende activiteiten in ontwikkelingslanden af te stoten.

Colony en Arnault hebben al veel voor elkaar gekregen met hun kleine belang. Ze hebben de controlerende familie de macht uit handen genomen, een nieuwe topman geïnstalleerd en drie zetels in de raad van commissarissen in de wacht gesleept.

Maar hun belang zou hen niet in staat mogen stellen de strategie van Carrefour te bepalen - tenzij ze een bod uitbrengen op het hele bedrijf.

Lars Oloffson, het marketinggenie van Nestlé dat in januari het roer overnam als topman, heeft een nieuw strategisch plan uitgestippeld waarvan hij heeft gezegd dat het pas in 2012 vruchten zal afwerpen. Maar Colony en Arnault lijken niet zo lang te willen wachten. Zij zitten op een papieren verlies van 1,5 miljard euro of méér. De andere beleggingen van Colony in Frankrijk, zoals die in hotelconcern Accor, is het niet veel beter vergaan.

Hoewel Colony beweert een langetermijnbelegger te zijn, kunnen de gevolgen van de crisis voor zijn met geleend geld bekostigde beleggingen tot paniek hebben geleid.

Het afstoten van de Latijns-Amerikaanse of Aziatische divisies van Carrefour zou niet veel strategische zin hebben. Brazilië en China, waar Carrefour een grote aanwezigheid heeft, zijn de enige twee groeimotoren van het concern. De problemen van Carrefour vloeien voor het grootste deel voort uit zijn kwakkelende activiteiten in Frankrijk.

Carrefour zou ongetwijfeld een leuk bedrag voor deze bedrijfsonderdelen kunnen krijgen - misschien wel 7 miljard euro voor Latijns-Amerika en 6 miljard euro voor Azië, aldus analisten. Dat zou ongeveer 40 procent van de bedrijfswaarde van Carrefour zijn. Maar het is lastig in te zien wat er van het detailhandelsconcern zou overblijven als het zou worden teruggebracht tot zijn noodlijdende Europese kern.

Pierre Briançon