Website DSB uren onbereikbaar na oproep om geld weg te halen

De klanten van de DSB Bank hebben gisteren urenlang geen geld kunnen overboeken via de website van de bank. Volgens een woordvoerder van de bank kwam dit omdat de server werd platgelegd door een aanval van hackers. Eerder op de dag zei een medewerkster van de bank uit Wognum nog tegen het persbureau ANP dat de website overbelast raakte omdat veel klanten tegelijk geld probeerden op te nemen. De woordvoerder ontkende dit later. De DSB-klanten zouden hebben gereageerd op een oproep van Pieter Lakeman, de voorzitter van de Stichting Hypotheekleed. Deze stichting bereidt een schadeclaim voor tegen de bank en vertegenwoordigt ongeveer 1.200 DSB-klanten die zeggen te zijn misleid, onder meer met de aanschaf van koopsompolissen. In het televisieprogramma Goedemorgen Nederland zei Lakeman dat het in het belang was van zijn stichting als DSB-klanten hun geld weghalen bij de bank. Dit zou een faillissement dichterbij brengen waardoor de schadeclaim meer kans van slagen heeft. „We hebben wel een reactie gemerkt na de opmerkingen, er zijn meer overschrijvingen geweest. Maar dit was uitermate minimaal op het totale bedrag aan spaargeld dat wij beheren”, zei de woordvoerder. De Nederlandsche Bank wilde gisteren niet ingaan op de affaire, maar zei wel dat DSB voldoet aan de eisen die worden gesteld aan liquiditeit en solvabiliteit.