Universiteit Twente. Punt.

picture-1Hier links, dat is em. Er zijn nogal wat misverstanden ontstaan over de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente. Die zou wel 3 miljoen kosten. En waar is dat voor nodig? Zeker in tijden van broekriem.

Natuurlijk niet erg creatieve vragen. Bedenk wel, het ontwerp kost maar €675.000. De rest (2,2 miljoen) gaat op aan drukwerk en ander materiaal dat toch een keer moest worden vervangen.

Dit is hoedie is bedacht.

En dit is hoedie moet worden begrepen.

,, In alle rangen en standen delen wij een collectief, aan walging grenzend bewust‑zijn van ons gewoon‑zijn.  Dat leidt meer dan eens tot opwellingen van massale vooruitstrevendheid, een soort ongericht met onze tijd mee willen gaan.”

Dat schreef ik in 1991, ten tijde van de Tweede Logofilie-golf, toen de NS, het ministerie van Verkeer en waterstaat en de Gemeente Smallingerland net een nieuw logo hadden laten ontwerpen. De meeste zijn al weer vervangen.

Dit nu in Twente, opnieuw van Studio Dumbar, is de oplossing van het begrip huisstijl in een oneindig rijk universum van dwarrelende vormen en woorden. Geweldig. Iedere cent waard.

Tip: waar je een brief van de Twentse campus aan herkent? De woorden: Universiteit Twente. Met die punt er achter. Heel herkenbaar.

PS. Met deze campagne begon Intermediair in juni. Zwevende moleculen: inspiratie-overdracht of een trend?