Oud zoals ze willen

De twee filmdiva’s hebben steeds minder gemeen.

Brigitte Bardot leeft teruggetrokken. Sophia Loren verschijnt in een nieuwe film.

Loren poserend voor de Pirelli-kalender, drie jaar geleden. Foto AFP **** NO SALES **** A combination of handout images obtained 16 November 2006, shows five actresses who feature in the 2007 Pirelli calendar. They are Italian actress Sophia Loren, (Top) Spanish actress Penelope Cruz, (bottom L) American actress Hilary Swank, (bottom 2nd L) British-American actress Naomi Watts (bottom 2nd R) and French actress Lou Doillon (bottom R). Italian Sophia Loren, still sizzling at 72, is the star of the 2007 edition of the famously racy Pirelli calendar, which was unveiled in London Thursday. The five actresses' are pictured in erotic photographs shot in a simple style, marking a turning point from the glamour that characterised past editions of the iconic calendar first published in 1964. AFP PHOTO/PIRELLI/HANDOUT ***** NO SALES/EDITORIAL USE ONLY ***** THIS IMAGE MUST BE USED AS PRESENTED AND MUST NOT BE ALTERED. AFP

Het klinkt een beetje als duo uit een mop. De Française versus de Italiaanse. De archetypische blonde tegenover de sjieke brunette. Maar in dit geval is het waar. En geen mop. Brigitte Bardot heeft aan Sophia Loren gevraagd om niet langer bont te dragen.

De aanleiding is bijzonder: beide filmdiva’s zijn deze maand 75 jaar geworden. Een bijzonder verjaardagscadeautje dus, het verzoek van Bardot, die dierenactiviste is geworden. Of Loren gehoor zal geven aan het verzoek, is overigens twijfelachtig. Bardot deed de oproep al eerder, toen Loren halverwege de jaren negentig optrad in een bontreclame. Ook toen liet de Italiaanse ster niets van zich horen.

Zelden werden carrières met dezelfde rondborstige pracht en praal gelanceerd als die van Bardot en Loren, en zelden liepen levens daarna verder uiteen. Het Franse sekssymbool stopte kort voor haar veertigste verjaardag met filmen om alleen nog als dierenactiviste (en onlangs met pittige anti-islamuitspraken) in het nieuws te komen.

Ze leeft teruggetrokken in St. Tropez, waar ze er evenwel geen geheim van maakt dat ze ondanks het feit dat tijd en de zwaartekracht vat op haar lichaam hebben gekregen, nog steeds mooi is. Loren daarentegen, die drie jaar geleden nog halfnaakt voor de Pirelli-kalender poseerde, heeft dankzij een streng pastadieet (zegt ze zelf) en wat discrete plastisch chirurgische ingrepen hier en daar (denkt de rest van de wereld) het leeftijdloze uiterlijk van een hedendaagse ster gekregen. Half december is ze zingend en dansend te zien in de musicalremake van Fellini’s 8 ½ (1963). En ze doet in niets onder voor Nicole Kidman en Penélope Cruz.

Het mag. Natuurlijk. Vrouwen kunnen er vandaag de dag voor kiezen om oud te worden hoe ze willen. Toen Brigitte Bardot er begin jaren zeventig voor koos om haar leven ver weg van de filmindustrie voort te zetten, kreeg de ster van films als Et Dieu… créa la femme, Le mépris en Viva Maria! nou ook niet meer de meest interessante rollen aangeboden. Oud worden was nog niet de gewoonste zaak van de filmwereld. Voor Sophia Loren was dat anders, die speelde in de jaren zeventig nog een aantal van haar grootste rollen, zoals tegenover Marcello Mastroianni in Una giornata particolare. Toen ze eenmaal in de gaten kregen dat ze al een tijdje meeliep, was ze niet meer weg te denken.

Beide vrouwen, beide sekssymbolen en tegenpolen, representeren ieder op hun eigen manier de vrijheid die Europese vrouwen hebben verworven als het gaat om de omgang met hun vrijheid, hun lichaam en hun seksualiteit. Ze trouwden, scheidden, en hielden er minaars op na. Bardot cultiveerde haar imago van blootsvoets warharig meisje, die zo natuurlijk als ze was direct uit de hof van Eden was weggelopen. Ze bespeelde de paparazzi met haar onschuld. Zo iemand kan ook niet gebotoxt worden. Loren cultiveerde haar professionaliteit. Ook zij weet altijd wanneer er een camera in de buurt is. Daarom houdt ze nooit op een filmster te zijn.