NS laat op proef extra intercity's rijden

NS voert deze week een proef uit met zes intercitytreinen per uur op de lijn Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. In de normale dienstregeling rijden er vier intercity’s op dit traject. De extra treinen rijden alleen in ochtend- en avondspits, tot en met vrijdag. NS en spoorbeheerder ProRail willen met de proef nagaan of deze frequentie in 2011 vast kan worden ingevoerd.

NS verwacht door de proef problemen bij spoorwegovergangen, die door de extra treinen vaker dicht zullen zijn. Bij enkele overgangen staan verkeersregelaars, terwijl de hulpdiensten zijn geïnformeerd over de beperkingen. In het Brabantse Boxtel, waar de gemeente verkeersoverlast vreest op drukke spoorwegovergangen, ondervond het verkeer vandaag geen hinder. Boxtel ligt op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en tussen oost en west. Per dag doorkruisen ongeveer 550 treinen het dorp.

Het is niet voor het eerst dat NS met de gedachte speelt om een ‘metroachtig’ systeem in te voeren voor de trein, waardoor een spoorboekje overbodig zou worden. In 2002 sprak NS deze wens al uit. Tot een proef kwam het, tot vandaag, nog niet.

De afgelopen jaren groeide het reizigersverkeer op het spoor met 5 procent per jaar, waardoor de noodzaak van een hogere frequentie dichterbij kwam. Maar door de economische crisis is de groei inmiddels afgevlakt. De toename van het aantal reizigers viel de eerste zes maanden van dit jaar terug tot 1,2 procent. NS verwacht een verdere stagnatie van de groei. Het bedrijf zag de winst over de eerste helft van 2009 dalen van 166 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar tot 100 miljoen euro nu.