De Raaff wint op festival Toonzetters

Klassiek Festival Toonzetters. Gehoord: 29/8 en 30/8 Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam.

* * * *

Componist Robin de Raaff (1968) heeft gisteren de Toonzetters Prijs (10.000 euro) voor ‘Beste Nederlandse compositie van 2008’ gewonnen met zijn Vioolconcert. Het werk ging in december in de ZaterdagMatinee in première, gespeeld door het Radio Filharmonisch Orkest en soliste Tasmin Little.

De jury van internationale muziekfestivalleiders roemde de virtuositeit, expressiviteit en klankrijkdom van het werk. De Raaff benadrukte de persoonlijke betekenis: hij schreef het Vioolconcert, met de van Alban Berg geleende ondertitel Dem Andenken eines Engels, voor een jong overleden vriend.

De prijsuitreiking vormde het slot van de tweede editie van het festival Toonzetters, dat vooral als doel heeft om ‘de vloek van de tweede uitvoering’ te doorbreken: veel nieuwe composities worden na hun première niet meer uitgevoerd. Tijdens Toonzetters worden de beste tien composities van het jaar nogmaals uitgevoerd.

De juryselectie gaf een positieve indruk van de kwaliteit en diversiteit van het Nederlandse componeren. Een opvallende uitvoering was die van Peter Adriaansz Waves 5 to 7 door het jonge Ensemble Klang. Met langgerekte, traag verkleurende harmonieën had het een meditatief en weldadig stuk kunnen worden, maar door bescheiden aangebrachte ritmische elementen en de krachtige en intense uitvoering door Klang werd het juist een overstelpende, enerverende ervaring.

Verder klonken onder meer het First Harmoniumconcerto van Martijn Padding, met een blij delirium-achtig begin, doodsklappen tussendoor en een kolderiek slot, en het prachtig kwetsbare, mistige Op weg .... geblazen, voor luchtpiano van Wilbert Bulsink. Dit instrument werd in het kader van een project van het Nieuw Ensemble uitgevonden door twee Amsterdamse scholieren.

In Roderik de Mans elektronische werk Hear, hear! klonken heldere en rasperige geluidjes als lichtpuntjes in een donker universum. Van de geboren IJslander Einar Torfi Einarson klonk Nine tensions, met losse fragmentjes waarin met inventieve ritsel- en ruisklanken een grote onderhuidse spanning wordt opgebouwd. Omdat er geen orkest beschikbaar was, konden enkele geselecteerde orkestwerken niet worden uitgevoerd, waaronder helaas het winnende stuk van De Raaff.