Oma's yoghurt lijkt te veel op Twentse zuivel

Oma’s Yoghurt moet weg uit de schappen van supermarktketen Lidl. De verpakking van het zuivelproduct lijkt te veel op de concurrerende Boer’n Yoghurt. Dat heeft de Arnhemse rechter gisteren bepaald naar aanleiding van een klacht van De Zuivelhoeve, de producent van Boer’n Yoghurt uit het Twentse Twekkelo, pal onder de rook van Enschede.

Boer’n Yoghurt zit in een doorzichtige plastic emmer met hengsel. Van de buitenkant is te zien dat er een dikke laag zuivel op een laagje fruit is gedrapeerd. „Behoedzaam, waardoor de yoghurt lekker dik blijft”, aldus de site van De Zuivelhoeve.

Lidl, dat in Nederland 300 vestigingen heeft, was vorig jaar nog in onderhandeling met het Twentse bedrijf over de levering van een miljoen emmers ambachtelijk bereide yoghurt per jaar. Lidl besloot met een andere fabrikant in zee te gaan en verkoopt nu een product onder de naam Oma’s Yoghurt, in een emmer die als twee druppels water op het ambachtelijke Twentse product lijkt. De Zuivelhoeve heeft het echter merkenrecht op de verpakking van zuivel in een transparante emmer. Het bedrijf spande daarom een rechtszaak aan tegen de Duitse supermarktketen.

Uit onderzoek met onbedrukte verpakkingen bleek dat consumenten elke doorzichtige emmer met een laagje fruit en yoghurt gemakkelijk aanzien voor de ambachtelijke yoghurt uit Twente. Zelfs als die emmer in de schappen van de Lidl te vinden is onder een andere naam. En zelfs al bevat de Lidl-emmer één liter yoghurt, en die van de Twentse Zuivelhoeve 800 milliliter.

Ook de rechter is van mening dat een consument beide producten te eenvoudig met elkaar verwart. Daarom moet Lidl de verkoop van „inbreuk makende emmers” staken op straffe van een dwangsom van 10.000 euro per dag, tot maximaal 500.000 euro. Daarnaast moet Lidl zijn concurrent inzicht geven in de verkoopresultaten van Oma’s Yoghurt en draait de supermarkt op voor de advocatenkosten à 30.000 euro.