Deze crisis baat uw gezondheid

Russen drinken minder bier door de crisis. Amerikanen ook. Net als Nederlanders , maar daar draagt het rookverbod in de horeca ook aan bij. Volgens Heineken althans, waarvan de jaarcijfers deze week een mooi inkijkje gaven van alcoholconsumptie in crisistijd.

Nu is Heineken in alle andere landen niet zo’n alledaags biertje als in het thuisland, maar een premiumbier. Dus is het verhaal al snel dat bijvoorbeeld de Amerikanen het dure Hollandse pils inruilen voor goedkoper lokaal bocht. Maar de verreweg grootste Amerikaanse brouwer Anheuser-Busch zag zijn omzet in de VS ook dalen, de nummer twee Miller-Coors slechts licht stijgen.

Bierconsumptie in zijn geheel ligt in de VS in crisistijd lager. Dat komt overigens ook doordat alle brouwers hun prijs verhogen. Bij de Britten zijn er minder bierdrinkers, maar de diehards consumeren wel meer pints.

Minder bier leidt niet tot een vlucht naar sterkere dranken. De grootste distilleerder in de wereld, Diageo, maakte donderdag ook bekend dat de verkopen dalen. Vooral in Europa slaan de drinkers minder Johnnie Walker whisky, Smirnoff Wodka en Guinness bier in.

De recessie heeft daarnaast invloed op de verkoop van sigaretten. Philip Morris zag in het eerste half jaar van 2009 zijn verkopen dalen in de landen van de Europese Unie. Voor moederbedrijf Altria gold dat in de VS, te meer omdat roken daardoor verhoging van de accijnzen een duurdere liefhebberij werd.

En hoe zit het met eten? Zeker in de VS vluchten veel consumenten traditioneel naar junkfood in slechte. Een bedrijf als McDonalds ziet zijn verkopen dan nogal eens stijgen. En ja hoor, ook in deze crisis. In Europa zag de hamburgerkoning de verkoop zelfs nog meer stijgen, vooral in Frankrijk. Concurrent Burger King zegt echter wel degelijk last te hebben van de macro-economische omstandigheden.

De Amerikaanse consument koopt, ondanks de hogere prijzen, nog steeds meer biologische producten. Ook de Nederlandse bewuste eter laat zich niet afschrikken, bleek een paar maanden geleden. Alleen de Britten bezuinigen op hun biologische inkopen, daar neemt na een jarenlange groei de verkoop af.

Zo zijn de Britten een uitzondering. De crisis slaat er hard toe, maar de Britten gaan er niet gezonder van leven. Nederlanders en Amerikanen lijken echter te bezuinigen op hun ongezonde gewoonten, zonder te besparen op bewuste keuzes.

Zo kan een snel herstel van de wereldeconomie nog slecht zijn voor de volksgezondheid in deze landen. Want hoe langer de crisis duurt, hoe meer tijd we hebben van onze slechte gewoonten af te komen.

Daan van lent