Lege zeeën, kleine visjes

Als Laura Dekker over twee maanden met haar zeilboot Guppy langs de Nederlandse kust naar het zuiden vaart, hoeft ze zich over één probleem geen zorgen te maken. Ze mag dan de Kinderbescherming, Jeugdzorg, de staatssecretaris van Onderwijs, de kortgedingrechter en de leerplichtambtenaren hebben getrotseerd om haar zeiltocht om de wereld te verwezenlijken, de oversteek van de scheepvaartroutes over de Maasmond bij Hoek van Holland, de Westerschelde en Zeebrugge is een makkie.

De instorting van de wereldhandel is het voordeel van Laura Dekker.

Dankzij de economische crisis is er veel minder scheepvaartverkeer. De scheepsbewegingen van en naar de havens van Rotterdam zijn met 30 procent afgenomen. In de shipping lanes, de schrik van zeezeilers op de Noordzee en in Het Kanaal, varen containerschepen en supertankers met grote tussenpozen. Onderwijl liggen tientallen schepen een paar mijl uit de kust bij Hoek van Holland en Scheveningen voor anker, in afwachting van opdrachten voor nieuwe lading. De wereldhandel groeit dit jaar niet, zoals in normale tijden, met gemiddeld 7 procent, maar krimpt met 15 procent en tekenen van herstel voor volgend jaar zijn er nauwelijks.

Andere trotseringen zijn er genoeg. De Guppy is een zeiljachtje van 8 meter. Ongeacht de leeftijd van de zeiler is dat absurd klein voor een oceaantocht. Op haar website (www.lauradekker.nl) blijkt niets van gedegen voorbereiding en evenmin of serieuze Nederlandse bedrijven zich als sponsors hebben gemeld. Vreemd, want haar solotocht biedt kansen om publiciteit te genereren.

Navigatieapparatuur van Tomtom, elektronica van Philips, leveranciers van hightechzeilen, meteorologisch informatiediensten, sponsoring van een krant of tv-zender, ondersteuning van staatsbank ABN Amro die een paar jaar geleden een zeilschip in de Volvo Ocean Race sponsorde of van staatsafhankelijke bankverzekeraar ING dat af wil van de sponsoring van Formule 1-autoraces: mogelijkheden genoeg.

Laat die sponsors zorgen voor een beter uitgerust, groter schip.

Met gedegen voorbereiding kan een procedurele ruzie tussen een dertienjarige doorzetter versus dorknopers van de regelstaat uitgroeien tot een nationaal prestigeproject, symbool voor het vertrouwen in de vitaliteit van de Nederlandse economie.

Als Laura Dekker de tijd neemt om haar schip grondiger uit te rusten, is ze bovendien ook een jaartje ouder. Ze hoeft niet bang te zijn dat het scheepvaartverkeer op de Noordzee dan alweer zal zijn aangetrokken. De crisis in de wereldhandel blijft nog wel even aanhouden.

Roel Janssen