Laat Laura toch zeilen

De vader van Laura was 12 toen hij de haven uitvoer. Zijn ouders waren daarop tegen.

Nu vindt Dick Dekker (43) het prima dat zijn dochter (13) twee jaar gaat solozeilen.

Dick Dekker was 12 jaar oud toen hij tot groot ongenoegen van zijn vader en moeder in zijn eentje de haven van IJmuiden uitvoer. Dekker (43), botenbouwer en botenreparateur, moedigt nu zijn 13-jarige dochter Laura aan in haar eentje een wereldreis te maken op een acht meter lange, polyester zeilboot.

Op zijn veertiende verliet Dick Dekker het ouderlijk huis, vertelde hij in 2006 in een vraaggesprek met clubblad Rijn en Lek van de watersportvereniging in Wijk bij Duurstede. Later ging hij naar de school voor de binnenvaart en werd matroos. Hij was manusje-van-alles: lader en losser, kok, klusjesman.

Na omzwervingen en een scheiding van zijn Duitse vrouw woont hij nu met Laura op een Noorse viskotter in de jachthaven van Maurik, aan de overkant van Wijk bij Duurstede. Laura’s moeder woont met de jongere zus van Laura in Friesland, volgens een bekende van de familie. Of Laura’s moeder haar plan daadwerkelijk steunt, is niet duidelijk.

Laura Dekker blijkt dit voorjaar door de Britse autoriteiten te zijn tegengehouden toen ze in haar eentje van Engeland naar Nederland wilde terugzeilen. Haar vader wilde eerst niet naar Engeland komen, omdat hij vond dat Laura prima in staat was de reis te maken. Uiteindelijk kwam hij toch, omdat de autoriteiten haar anders niet wilden laten gaan. Ze zou tijdelijk in een kindertehuis zijn geplaatst. Dekkers advocaat, Peter de Lange, wil dat niet bevestigen. „Laten we het erop houden dat er even op haar is gelet.”

Eenmaal in Engeland aangekomen, liet Dekker zijn dochter alsnog alleen terugzeilen naar Nederland. „Dat is ook helemaal niet strafbaar, niet van hem en niet van haar”, aldus advocaat De Lange, die niet uitsluit dat Laura werd tegengehouden „na een tip uit Nederland”.

De advocaat bevestigt dat Laura eerder door Nederlandse autoriteiten is tegengehouden, toen zij alleen op bijvoorbeeld het IJsselmeer of langs de Nederlandse kust zeilde. „Havenmeesters vroegen zich af of het in de haak was. Zo’n jong meisje alleen op een boot valt op. Na contact met haar vader lieten ze haar dan gaan. Het leverde juridisch ook nooit een probleem op, want het is niet illegaal.”

Zou Laura effectief kunnen worden tegengehouden wanneer ze Nederland zeilend verlaat? Ed Kraszewski van de waterpolitie denkt van niet: „Als een jong meisje op een zeilboot op de binnenwateren vaart, kunnen we daar niks aan doen. Er is geen enkele regel die zich daartegen verzet.” En op zee is er helemaal niets geregeld, zegt hij.

Een vaarbewijs is pas nodig voor zeilschepen die langer dan vijftien meter zijn. En ook dat geldt alleen voor de Nederlandse binnenwateren, niet op zee. Alleen als evident onveilige situaties ontstaan, kan worden ingegrepen. Kraszewski: „En dat is hier niet zo. Ze kan zeilen en haar boot is in orde. Dan zijn er geen nautische gronden om in te grijpen en hebben wij geen poot om op te staan.”

Door Laura’s moeder heeft Laura een Duits paspoort, naast haar Nederlandse. Ze is geboren in Nieuw-Zeeland, toen haar ouders een wereldreis op een zeilboot maakten. Dus heeft Laura ook een Nieuw-Zeelands paspoort. Dat komt mooi uit nu ze zich wil laten uitschrijven bij Wijk bij Duurstede en zich wil vestigen in Nieuw-Zeeland. Zo hoopt ze de Nederlandse Leerplichtwet te omzeilen en volgende week zonder veel tegenwerking aan haar reis te beginnen.

De vraag is of dat zo makkelijk zal gaan. De maritieme autoriteiten in Nieuw-Zeeland kunnen een vertrek dwarsbomen, wanneer zij vinden dat een afvaart de veiligheid van opvarenden of die van anderen in gevaar kan brengen. „Er is geen twijfel mogelijk dat het verblijf alleen, op een kleine boot op een grote oceaan voor iedereen, zelfs voor een ervaren volwassen zeiler, buitengewoon zwaar is, zowel mentaal, fysiek als emotioneel”, verklaart Jim Lott van de overheidsorganisatie Maritime New Zealand.