Voorkeur Radio, televisie en internet

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) laat vanaf september onderzoeken of de nieuwe hogesnelheidslijnen op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam te veel geluidsoverlast geven. Hij heeft hier volgens zijn woordvoerder toe besloten na veel klachten van omwonenden.

Sinds enkele maanden wordt proefgereden op het hsl-traject. Bij spoorbeheerder ProRail kwamen tot dusver ruim 1.600 klachten binnen. Een woordvoerder van ProRail erkent dat het om opvallend veel klachten gaat. „Voor ons is duidelijk dat er iets aan de hand is”. Volgens ProRail is het ook zo dat er veel klachten binnenkwamen nadat er in de regio’s rond Bleiswijk en Roelofarendsveen veel publiciteit over de lijn was.

NS Hispeed begint maandag 7 september met een dienstregeling op het hsl-traject. De NS gaat dan rijden met treinen die 160 kilometer per uur kunnen halen. De reistijd van Amsterdam naar Rotterdam wordt dan volgens de NS bekort van 1.03 uur naar 43 minuten. Naar verwachting kunnen de echte hogesnelheidstreinen over een jaar op het traject 250 kilometer per uur rijden.

Minister Eurlings zei woensdag tegen persbureau ANP dat hij zich kan voorstellen dat mensen die de bouw van het spoor de afgelopen jaren hebben zien vorderen, nu schrikken van het geluid van de treinen. Hij verwacht dat de geluidsoverlast binnen de wettelijke normen blijft en dat het lawaai vergelijkbaar is met andere spoorlijnen in Nederland. Om dat zeker te weten laat hij de metingen verrichten. „Schrikken de mensen of zit het geluid echt boven de normen, dat wil ik weten”, zei Eurlings. Het is nog onduidelijk wat er gebeurt als blijkt dat de treinen te veel overlast geven.

ProRail verwacht dat de treinen die uiteindelijk op de hsl gaan rijden minder geluid produceren omdat die speciaal voor deze lijn zijn gemaakt. Een woordvoerder wijst er op dat de lijn hypermodern is. „De spoorstaven zijn zo aan elkaar gelast dat je het oude ‘kedeng kedeng’ niet meer hoort.”