REACH: 54 miljoen proefdieren

De kosten voor het Europese REACH project om bestaande voedingschemicaliën te testen, worden zes keer hoger dan vooraf berekend. Het aantal proefdieren valt maar liefst twintig keer hoger uit dan verwacht. Dat schrijven een Amerikaanse toxicoloog en een Italiaanse chemicus deze week in een opiniestuk in Nature.

REACH (Registration, Evaluation, Authorisation, and Restriction of Chemicals) werd in 2006 gestart. Sinds 1981 worden nieuwe commerciële voedingsingrediënten aan streng veiligheidsonderzoek onderworpen. REACH moet al eerder geïntroduceerde verbindingen testen op giftigheid. Dat het testen van al deze verbindingen veel werk zou worden wist men wel. Het blijken er echter niet zoals gedacht 29.000, maar 68.000 tot 101.000 te zijn. Op basis van de 68.000 maakten Thomas Hartung en Costanza Rovida een analyse. Zij kwamen uit op een noodzakelijk gebruik van 54 miljoen proefdieren en een kostenpost van 9,5 miljard euro. Momenteel gebruikt de EU 900 duizend proefdieren per jaar, en dat kost ongeveer 600 miljoen euro. De onderzoeken die de meeste proefdieren verslinden, negentig procent, gaan over vruchtbaarheid. Daarbij moeten niet alleen de aan chemicaliën blootgestelde dieren worden onderzocht, maar ook twee generaties van hun nageslacht. De auteurs willen een moratorium op dit type onderzoek, dat 3200 ratten per geteste verbinding verbruikt.

De auteurs benadrukken de uitgangspunten van REACH – een verbeterde voedselveiligheid – te ondersteunen. Naar verwachtingen zullen enkele honderden verbindingen niet door de keuring komen. Allereerst pleiten de auteurs voor efficiëntere testmethoden. Volgens Hartung „is er geen alternatief voor REACH, maar is er ook geen REACH zonder alternatieven”. Hij pleit voor het inzetten van meer proeven waarbij geen dieren nodig zijn. Hierover spreken wetenschappers op het zevende wereldcongres voor alternatieven en diergebruik in de levenswetenschappen, dat volgende week begint in Rome wordt gehouden. Hartung is co-voorzitter van dit congres.

De kosten stijgen nog door strengere regelgeving en de uitbreiding van de EU van 12 naar 27 leden. In de afgelopen jaren werden 200 tot 300 verbindingen per jaar getest, waardoor het project nu al hopeloos achterloopt op schema. In 2018 moeten alle verbindingen zijn getest.