Een lastpost voor Brussel

Voor een inburgeringsexamen zou David Cole zonder problemen slagen. Nagenoeg foutloos spreekt de Amerikaan woorden als ‘gelukkig’, ‘toezichthouder’ en ‘onderhandelingen’ uit. Tijdens zijn tweede telefonische persconferentie als financiële man van ABN Amro schakelde Cole bij de rondvraag moeiteloos over op het Nederlands.

Dat Cole (47) al een kwart eeuw bij ABN Amro werkt en deels op Nyenrode werd opgeleid verklaart veel, maar toch was het indrukwekkend. Het vorige onderonsje met de pers, eind mei, ging nog volledig in het Engels.

Het wrange voor Cole is dat, nu hij eenmaal zijn tweede taal goed beheerst, hij binnen afzienbare tijd het veld zal ruimen. Zijn belangrijkste taak is om zijn eigen baantje overbodig te maken. Hij is cfo van ABN Amro Groep, het grote geheel waarin alle reeds verkochte delen van de bank nog zitten.

Het deel dat ooit naar Fortis ging maar nu van de Nederlandse Staat is, plus de delen van Santander en Royal Bank of Scotland. Zodra de ontmanteling is afgerond kan de huidige raad van bestuur zijn ontslag indienen.

Behalve Cole zitten daarin ook de ervaren ABN Amro-bankier Ron Teerlink (het enige bestuurslid uit het tijdperk-Groenink dat standhield) en voormalig IMF-bewindvoerder Jeroen Kremers. Beiden gaan voor RBS werken.

De definitieve opsplitsing staat of valt nog altijd met de voorgenomen en door Brussel afgedwongen verkoop van enkele ABN-onderdelen. Daaronder vallen een tiental regiokantoren en HBU. Pas als deze mkb-activiteiten zijn afgestoten zal Eurocommissaris Kroes groen licht geven voor de te smeden combinatie van ABN Amro Nederland en Fortis Bank Nederland.

De onderhandelingen tussen de Nederlandse Staat als verkoper en Deutsche Bank als koper verlopen stroef. De eerste deadline voor de transactie, 6 juli, werd niet gehaald. Brussel heeft inmiddels uitstel tot begin september gegeven.

Het kwartaalverlies van 10 miljoen dat Cole gisteren voor ABN Amro Nederland moest melden, rekende hij toe aan verliezen en voorzieningen op de kredietportefeuille van juist de Nederlandse mkb-markt. Met name de bouwsector, de toeleveringsindustrie voor auto’s en de reisbranche hebben het zwaar in deze crisis.

Deze lastpost zou de bank op dit moment wel eens heel goed kunnen uitkomen. De hapering in het overnameproces met Deutsche Bank zit ‘m vooral in de omvang van garanties die de Nederlandse overheid op de uitstaande kredieten zou moeten geven. Door nu al flinke verliezen te nemen op de mkb-portefeuille zou die plooi wel eens kunnen worden gladgestreken.

Philip de Witt Wijnen