Tarantino herbouwt huis van Weinsteins

Redt Quentin Tarantino opnieuw de gebroeders Weinstein? Inglourious Basterds haalde in zijn eerste week een recette van 65 miljoen dollar wereldwijd. Fijn voor Tarantino, wiens vorige film Death Proof flopte. Maar nog fijner voor The Weinstein Company.

„The House that Quentin built”, noemde producent Harvey Weinstein ooit zijn eerste filmbedrijf Miramax. In de jaren negentig werd Harvey beroemd en berucht. Berucht om onfrisse zakenpraktijken, eigenmachtig knippen in films en hysterische schreeuwpartijen, beroemd omdat hij in Amerika de ‘Indie’, de ‘onafhankelijke’ film, groot maakte met uitgekiende marketing en agressieve Oscarcampagnes. Hij haalde 249 Oscarnominaties binnen met films als The English Patient, Shakespeare in Love en The Piano, terwijl broer Bob de kas spekte met horror. Grootste succes was in 1994 Pulp Fiction: sindsdien zijn Tarantino en de Weinsteins onafscheidelijk.

Deze eeuw verliep tot dusver minder. De Weinsteins verlieten in 2005 Miramax, inmiddels onderdeel van Disney, na heibel over de anti-Bushdocumentaire Fahrenheit 9/11. Investeerders staken 1,2 miljard dollar in het nieuwe filmbedrijf The Weinstein Company. Dat liep, na zeventig films, waarvan een kwart minder dan een miljoen dollar opbracht, dit jaar bijna op de klippen, erkent zelfs bluffer Harvey Weinstein. Hij wilde een media-imperium met modehuis, kabelzender en sociale website, maar verwaarloosde waarin hij goed is: kleine films oppikken en groot maken.

De Weinsteins kregen een overbruggingskrediet door te beloven nevenactiviteiten af te stoten en zich te concentreren op tien films per jaar. Kevin Smith, een regisseur uit hun stal, heeft een hard hoofd in hun comeback. „Ze (De Weinsteins) hadden een onberispelijke smaak toen ze hongerig waren. Het probleem is dat ze niet langer hongerig zijn. Ze zijn uitgemergeld en wanhopig.”

Toch riekt de kermisklantenmarketing van Inglourious Basterds naar ouderwetse Weinstein. De film werd in de VS gelanceerd op 4.400 bioscopen, als een echte Hollywood-blockbuster. Trailers suggereren een keiharde actiefilm, terwijl het een praatfilm van tweeënhalf uur betreft met sporadisch bloedvergieten. Superster Brad Pitt wordt naar voren geschoven (‘Brad Pitt is a Basterd’), hoewel zijn rol klein is.

Het lijkt te werken; wellicht wordt The Weinsteins Company ooit „The House that Quentin Rebuilt” genoemd.