Heineken houdt rendement op peil

Ondanks de dalende verkoop van bier in de wereld is bij Heineken in het eerste half jaar van 2009 door vooral kostenverlagingen de winstgevendheid van de activiteiten gestegen. Door hogere rentelasten als gevolg van de overname van het Britse Scottish & Newcastle daalde de nettowinst voor buitengewone baten echter met 10 procent naar 483 miljoen euro.

Dat heeft Heineken vanmorgen bekendgemaakt. Door de prijzen van het bier te verhogen of op peil te houden, daalde de autonome omzet met slechts 0,4 procent, ondanks de lagere volumes. De autonome nettowinst steeg met 12 procent. In een toelichting noemde bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer de resultaten „goed gezien de economische omstandigheden”.

De hardste klappen liep Heineken op in de Verenigde Staten waar de verkoop in hectoliters daalde met bijna 10 procent. Vooral het Heinekenmerk liep klappen op. De verkoop van de Mexicaanse merken steeg er licht. In Oost- en Centraal-Europa was de daling met 13 procent nog hoger.

In West-Europa daalde de bierverkoop met bijna 7 procent. In Nederland zei Heineken extra last te hebben van het rookverbod in de horeca. Alleen in Afrika en het Midden-Oosten (14 procent) en in Azië (2,1 procent) zag Heineken de bierverkoop stijgen.

Heineken verwacht dat door de crisis de bierverkoop in het tweede half jaar van 2009 niet best zullen zijn, maar verwacht toch een autonome winstgroei over het hele jaar. Op de beurs werden de cijfers van Heineken vanmorgen positief ontvangen, rond het middaguur was de koers met 7,2 procent gestegen naar 29,87 euro.