General Motors speelt met vuur in zaak rond Opel

Het is het beste idee dat tot nu toe voor Opel is komen bovendrijven: het bedrijf in eigen handen houden. De kwakkelende Europese divisie van General Motors (GM) werd eerder dit jaar te koop aangeboden, toen de toekomst van het moederconcern uiterst twijfelachtig was. Sindsdien is de lucht weer wat opgeklaard, omdat de Amerikaanse overheid GM na een snelle faillissementsprocedure heeft overgenomen. Na drie maanden van slepende onderhandelingen lijkt GM niet gelukkig met de voorwaarden van welke potentiële koper dan ook. Eén reden is dat het concern wil vasthouden aan sterke industriële en technologische banden met Opel. Dus waarom dan niet teruggekeerd naar de tekentafel om te kijken of de divisie behouden kan blijven?

Het probleem met dit leuke scenario is dat het geen rekening houdt met de 300 pond wegende gorilla die de gang van zaken nauwlettend volgt: Duitsland, thuisland van ongeveer de helft van het personeel van Opel. De regering van Angela Merkel heeft steun beloofd aan Opel – zo’n 3 miljard euro aan financiële garanties. Zij heeft het bedrijf in mei ook een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro verstrekt, toen GM onderhandelingen begon met de Canadese producent van auto-onderdelen Magna International. Maar GM en Magna zijn nog niet tot overeenstemming gekomen, en de Duitse regering heeft het niet zo begrepen op de andere gegadigden.

Het bod van Magna wordt grotendeels gefinancierd door Sberbank, de grootste bank van Rusland, die banden onderhoudt met de noodlijdende Russische autoproducent Gaz. Het bestuur van GM maakt zich zorgen over de mogelijke technologieoverdracht aan Rusland en eventuele toekomstige concurrentie van de kant van Opel op de Russische markt. Duitsland geeft daarentegen de voorkeur aan het bod van Magna, omdat het meer werkgelegenheid in stand zou houden dan concurrerende biedingen.

Wat de uitkomst van de gesprekken ook zal zijn, het is lastig in te zien hoe GM het zich zou kunnen veroorloven de Duitse regering en vakbonden tegen zich in het harnas te jagen en tegelijkertijd zijn hand op te houden voor overheidsgeld. Het Amerikaanse concern heeft de Duitsers al tegen de haren in gestreken door de Opel-crisis niet sneller op te lossen.

Op 27 september vinden in Duitsland verkiezingen plaats en Merkel wil de kiezers een of andere langetermijnoplossing voor de problemen van Opel kunnen tonen. Het kan zijn dat GM alleen maar betere voorwaarden bij Magna wil afdwingen door over een alternatieve oplossing voor het probleem te speculeren. Maar het Amerikaanse concern zou ook wel eens met vuur kunnen spelen.