Minister prijst kalfsvlees

De reclame van de kalfsvleesindustrie voor het eigen product is wel erg goed aangekomen bij landbouwminister Gerda Verburg. Zo goed dat ze vragen uit de Tweede Kamer over deze reclame verkeerd beantwoordt, waardoor ze een al te positief beeld van de sector geeft.

„Kalfsvlees: daar wordt echt iedereen vrolijk van”, luidt de slogan van een recente reclame voor kalfsvlees. „Of kalveren en de moederdieren hier vrolijk van worden, kan ik niet beoordelen”, schreef Verburg (CDA) in juli aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren). „Wel constateer ik dat de sector voldoet aan het Beter Levenkenmerk van de Dierenbescherming.”

De Dierenbescherming vraagt de minister dit te rectificeren, zegt beleidsmedewerker Bert van den Berg. Want slechts één leverancier van kalfsvlees, Van Drie, heeft het kenmerk van de Dierenbescherming. Dat bedrijf heeft wel tweederde van de markt in handen. De reclame constateerde correct: „Er is zelfs kalfsvlees met het Beter Levenkenmerk van de Dierenbescherming.”

De overige twee grote spelers in deze markt, Alpuro en Pali, bevestigen dat ze inmiddels ook bezig zijn met het verkrijgen van het keurmerk.