Voorfilmpje van een kwartier

Avatar is de nieuwe film van Titanic-regisseur James Cameron. Kosten: 240 miljoen euro. Een extreme campagne moet nu vast zorgen voor flink wat ‘buzz’

Een sterke vrouw met een stoïcijnse, maar gevoelige held en veel spectaculaire special effects: op basis van de gisteren in een aantal bioscopen vertoonde ‘promoreel’ kun je zeggen dat Avatar een onvervalste James Cameron-film belooft te worden. Vrijdag 21 augustus was uitgeroepen tot Avatar Day. Wereldwijd kregen fanatieke filmliefhebbers de kans om alvast zestien minuten te zien uit James Camerons langverwachte nieuwe sciencefictionepos. Met 3D-brilletjes op konden ze zich vergapen aan een met de nieuwste filmtechnieken gecreëerde fantasiewereld – de planeet Pandora – waar de film zich grotendeels afspeelt. De 3D-effecten zijn soms oogstrelend, soms ook voegen ze weinig toe. Maar zoals wel vaker bij Cameron lijkt het scenario het zwakke punt van de film: een kinderlijke variatie op aloude mythes, als de vertoonde zestien minuten ten minste representatief waren.

Twaalf jaar geleden had Cameron een gigantische hit met de kassakraker Titanic en de verwachtingen voor zijn nieuwe film zijn dus hooggespannen. Er staat veel op het spel. Filmstudio 20th-Century Fox investeerde naar verluidt 240 miljoen dollar in Avatar, waarvan een groot deel opging aan special effects en vernieuwingen in 3D-filmtechniek. Eerder verlegde Cameron al technische grenzen met de speciale effecten in The Abyss (1989), Terminator 2: Judgment Day (1991) en Titanic.

Een dag uitroepen tot Avatar Day is een voor de filmindustrie vrij onorthodoxe marketingstrategie. Maar wel eentje die tot in alle puntjes georkestreerd is. Drie maanden voor de release van de film is het zaak nu alvast een goede buzz te creëren: „dit is geen gewone film, dit is een héél bijzondere film” riep Cameron afgelopen donderdag in het BBC-journaal. Het is de hoop dat bloggers enthousiast over Avatar Day zullen rapporteren, zodat er langzaam een hype ontstaat die half december zijn ontlading moet vinden, als de film wereldwijd in première gaat.

Cameron is al jaren bezig met de film. Het scenario bestond al ten tijde van Titanic, maar Cameron achtte de tijd nog niet rijp om de film te produceren. Eerst moest de digitale filmrevolutie zorgen voor betere computertrucages en 3D-camera’s en projectoren. Hij heeft de release van Avatar al een paar keer uitgesteld om de special effects te vervolmaken én om bioscoopuitbaters tijd te geven hun theaters klaar te stomen voor digitale 3D-projectie. Het aantal bioscopen dat nu 3D-films kan draaien is nog vrij beperkt. Maar de filmindustrie heeft hoop dat Camerons film de doorbraak wordt voor 3D. En dat is vanuit financieel oogpunt gunstig. Want de extra dure kaartjes voor 3D-films leveren de bioscoopeigenaar meer omzet op.

Half augustus werd de eerste filmstill van Avatar vrijgegeven. Om het publiek lekker te maken eerst eentje, gisteren gevolgd door zes nieuwe foto’s en de release van de gewone trailer, in bioscopen en werd op internet. Ook zijn vanaf gisteren Avatar: The Game en Avatar-speelgoed te koop. Dat is dan wel weer een staaltje klassieke marketing.

Première ‘Avatar’:17 december, zowel in 2D als in 3D. Info: www.avatarmovie.nl