Porsche nu doelwit van onderzoek

Porsche heeft met zijn pogingen om de controle in handen te krijgen over Volkswagen de afgelopen twee jaren een lachertje gemaakt van de Duitse aandelenmarkt. De producent van luxe auto’s moet niet verbaasd zijn dat de toezichthouders nu eindelijk op onderzoek zijn uitgegaan.

Lokale autoriteiten zijn op 20 augustus de kantoren van Porsche in Stuttgart binnengevallen als onderdeel van een onderzoek naar mogelijke marktmanipulatie en het schenden van transparantieregels. Porsche heeft deze beschuldigingen verworpen. Het onderzoek omvat ook de voormalige topman en de voormalig financieel directeur die het bedrijf vorige maand vaarwel hebben gezegd.

Of Porsche nu wel of niet de verkeersregels heeft geschonden, het concern heeft zeker plankgas gereden. Het heeft een hele hoop opties in Volkswagen gekocht. Technisch gesproken geven die geen toegang tot de onderliggende aandelen en op grond van de Duitse wet hoeven grote posities in deze effecten ook niet openbaar te worden gemaakt. Toen Porsche in oktober vorig jaar onthulde de markt voor VW-aandelen feitelijk te controleren met aandelen en opties op 74 procent van het bedrijf, maakte een kortstondige koersopleving van VW ’s werelds grootste onderneming qua marktwaarde. Daardoor werden limieten gebroken in de weging van het aandeel binnen de Duitse Dax.

Porsche heeft het marktvertrouwen ook op andere manieren ondermijnd. Het concern heeft gebruik gemaakt van een wet, die verplichte overnamepremies vaststelt, waardoor het een volledig bod op VW kon uitbrengen tegen een korting van 14 procent ten opzichte van de marktkoers.

De saga rond VW en Porsche heeft de schijnwerpers gericht op ontoereikende waarborgen in de Duitse wet op de aandelenmarkten tegen sluipende overnames. Grote optiebelangen kunnen relatief makkelijk worden omgezet in de onderliggende aandelen en kunnen worden beschouwd als koersgevoelige informatie, die ook gewone beleggers graag zouden hebben maar niet kunnen krijgen. Porsche is niet de enige. Schaeffler maakte vorig jaar ook gebruik van dit soort opties om bandenproducent Continental te kopen en een geheim belang van 36 procent op te bouwen alvorens met een belachelijk laag bod te komen.

Maar ook al is de wetgeving verre van ideaal, de toezichthouder heeft ook zitten slapen. Porsche heeft jarenlang ongestoord zijn gang kunnen gaan. Nu de situatie even tot rust is gekomen, zullen onderzoekers daar graag van gebruik maken om poolshoogte te komen nemen.

Christopher Hughes

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com